Har jeg 400v

Hej alle.

Jeg bor i et fritidshus og vil gerne skifte min varmtvandsbeholder ud med en gennemstrømnings vandvarmer.   Nu læser jeg så at den køre på 400v i tilslutning og så bliver jeg i tvivl om jeg overhoved her det😱🤷🏻‍♂️

Og jeg ved godt jeg OGSÅ burde få skiftet min el tavle 😂. En ting af gangen 🙈
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ret sikkert 400 volt (3 faser) lagt ind, og sikkert også 25 amp. stikledning, så det burde kunne lade sig gøre med en gennemstrømsvandvarmer.

Søren O
Hvorfor ikke en varmtvandsbeholder på f.eks. 40 liter ?

Det er sådan en jeg har..  Dens alder er dog ukendt og jeg vil tro at den efterhånden er mere fyldt med kalk end vand.  Derfor begyndte jeg at læse og kom frem til gennemstrømning da jeg her vil kunne spare en smule på el regningen, plus jeg vil ikke opleve at det varme vand slipper op ved f.eks. bad.  Vi er en lille familie på tre…
Gruppetavlen fejler vel ikke noget, men en ny front vil da pynte gevaldigt. En klud og lidt rengøringsmiddel kan sikkert også gøre underværker.

Søren O
😂😂😂. Nå det lagde du alligevel mærke til 🙈. Desværre har du fuldstændig ret.. Hvad med de 400v ?  Jeg har jo “ i min uvidende verden” et ret stort kabel som går ind i min gruppetavle, sammen med de mindre der også går ind. 
Annonce
Det ville bare være rigtig ærgerligt at købe sådan en gennemstrømnings vandvarmer for så at finde ud a den ikke kan blive tilsluttet
Prøv at tjekke din elmåler. Nyere målere har symboler der viser hvor nangf faser der er tilstede. En simpel måling vil også fortælle det. De to prøvepinde til måleinstrumentet kan stikkes ind i det lille hul i “glasset” på sikringsholderen. Der skal være ca. 400 volt mellem 2 sikringer (i samme sikringsgruppe) uanset hvilke sikringer du måler på (3 x 400 volt).

Søren O
Det fedt du skriver som om jeg forstod hvert et ord 🙈😂😂. Jeg kan lave en del men med EL er jeg fuldstændig blank
Nederst til vrndtre i målerens display står der L1, L2, L3. Der er en pil over L1 og L2. Det tyder på at du “kun” har 2 faser, men dog 400 volt, så muligheden for gennemstrømningsvandvarmeren er der stadig. Er alle 3 sikringer monteret i (de store) gruppeafbrydere?

Søren O
Du har intet mindre end 4 stk 3 fasede grupper i din tavle, så ja selvfølgelig har du 400 v.
For at kunne bade med en gennemstrømningsvandvarmer kræver det en effekt på 15-18 kW hvilket nok er tvivlsomt om du kan hive ud af din installation.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis