Har jeg 400v

Hej alle.

Jeg bor i et fritidshus og vil gerne skifte min varmtvandsbeholder ud med en gennemstrømnings vandvarmer.   Nu læser jeg så at den køre på 400v i tilslutning og så bliver jeg i tvivl om jeg overhoved her det😱🤷🏻‍♂️

Og jeg ved godt jeg OGSÅ burde få skiftet min el tavle 😂. En ting af gangen 🙈
Hej alle. Jeg bor i et fritidshus og vil gerne... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så det jeg høre dig sige er at jeg har ikke 400v i huset, men det er muligt at trække ind eller ?
Jeg tror den jeg har kigget på køre med 17kw så det passer meget godt… hvis jeg så har de 400v som der bliver skrevet. Hvad skal der så til for at få det til at køre og er det overhoved muligt
cocio76 skrev den 11-04-2025 19:44:51

Jeg tror den jeg har kigget på køre med 17kw så det passer meget godt… hvis jeg så har de 400v som der bliver skrevet. Hvad skal der så til for at få det til at køre og er det overhoved muligt

Tror ikke du skal regne med at kunne køre 17 kw på 2 faser, det vil kræve store tarif sikringer og kraftigt indføringskabel og sikkert også en ny eltavle..

Køb en ny 60-110 liters almindelig vandvarmer i stedet for.

(som jeg husker kræver en 17 kw minium  3x25 amperes sikringer, og den kan give omkring 8 liter varmt vand i minuttet, som er varmet 30 gr. højere op en det kolde vand)

Vi prøver igen, i morgen --
cocio76 skrev den 11-04-2025 19:42:09

Så det jeg høre dig sige er at jeg har ikke 400v i huset, men det er muligt at trække ind eller ?

3 faser = 400 v.

Som jeg skrev alle 4 grupper i din tavler er 3 fasede, og du vil sandsynligvis godt kunne forsyne en gennemstrømningsvandvarmer, men 1. gang der er en der tænder elkedlen eller komfuret samtidig med der tappes vand springer mastesikringen.

Jeg ville helt sikkert også gå efter en varmtvandsbeholder.

Selvbygger med stort S. 
Og det er fordi mit indføringskabel ikke er stort nok ?   Så ny eltavler osv ville aldrig hjælpe da det simpelthen er helt ude fra vejen den er gal
Annonce
cocio76 skrev den 11-04-2025 20:04:39

Og det er fordi mit indføringskabel ikke er stort nok ?   Så ny eltavler osv ville aldrig hjælpe da det simpelthen er helt ude fra vejen den er gal

Dine sikringer ude i vejen er for små ( forudsat de er 25 A som er det normale for et gammelt sommerhus ) men det kan man betale sig fra. Det koster ca 12.000 kr + kabel og gravearbejde forudsat stikledningen er for lille.

Du vinder efter min mening intet ved gennemstrømningsvandvarmeren.

Selvbygger med stort S. 
Nej ikke med en regning på 12.000 ud over.  Men den fylder en del mindre sådan en jo… og der bliver skrevet at den skulle være mere økonomisk i forhold til min el regning… Men ja det er som sagt noget jeg læste op på da jeg skulle undersøge diverse muligheder
Økonomisk har det meget at sige hvor meget sommerhuset bruges. Den primære årsag til energibesparelsen er varmetabet fra varmtvandsbeholderen, men normalt slukkes der for al el når huset ikke benyttes. En anden årsag til besparelse er den mindre kapacitet der er til rådighed, så der spares også på vandet.
Kan du nøjes med en mindre gennemstrømningsvandvsrmer, så findes der f.eks. Metromini 11, der kræver 11 kw, fordelt på 3 faser. Det kræver 16 amp. gruppesikringer. Vandvarmeren kan levere 4,8 ltr/min. med en temperaturforøgelse på 33o.
Med hensyn til vandmængde, så prøv ved normal bruserindstilling at tappe vandet i en spand i 1 minut.

Søren O
Vi bor i vores fritidshus året rundt….  Men jeg kan godt læse mig til at min idé ikke kan lade sig gøre desværre
Gennemstrømnings el-vandvarmere er stort set kun beregnet til en enkelt håndvask hvor det er svært at føre rør hen til. 
Du vil blive meget skuffet over hvor lidt vand den giver. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis