El-tilslutning af vaskemaskine

Skal installere en vaskemaskine i badeværelse, hvor der ikke tidligere har været vaskemaskine. Skal der være en særskilt stikkontakt for vaskemaskinen? Der er en stikkontakt i rummet oppe over vasken. Hvad med selve stikket til ledningen? Vaskemaskinen er taget med fra tidligere lejlighed, men jeg ved ikke hvordan stikket var der.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at Der er en stikkontakt i rummet oppe over vasken.
Hvad mener du mere præcist? 
Kan du ikke vise et billede af stikkontakten? Hvis stikkontakten er i badeværelset og er med jordforbindelse (tre huller i stikkontakten) eller et schukostik kan du forbinde en stikprop og komme til at vaske.
Den gulgrønne forbindes til jordbenet, der typisk er i midten. Brun forbindes til venstre ben i stikket og blå til højre i stikket.

fase
Hvordan ser stikkontakten ud?
Ledningen du viser skal have et stik med jord på. Det kan du købe i de fleste større supermarkeder og byggemarkeder.
fx: https://www.jemogfix.dk/stikprop-s50-rund-hvid-mjord-elworks/7110/9011924/
Afhænging af hvornår badeværelset/stikkkontakten du vil bruge er fra er der krav til hvor henne du må installere vaskemaskinen i badeværelset. 
Du kan læse lidt mere her:
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/boliger/hvis-du-skal-aendre-eller-udvide-eksisterende-installationer

Hvis stikkontakten fx er placeret mindre end 1,2m fra bruser med bruseforhæng må den ikke benyttes til vaskemaskinen - det man kalder "område 1"

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Her er et billede af stikkontakten
Angelina skrev den 11-04-2025 12:42:25

Her er et billede af stikkontakten

Så skulle der ikke være nogen ko på isen. Den ser ud til at være mere end 1,2m fra brusearmaturet ud fra hvad man kan se i spejlet.

Så skal du montere sådan en stikprop jeg linkede til på ledningen - der fines fine videoer på youtube fra Sikkerhedstyrelsen om hvordan man gør det. Er der ikke afløb i gulvet skal du have monteret aquastop eller waterblock på tilslutningsslangen til maskinen. Er der afløb i gulvet (altså en gulvrist) så behøves det ikke. Så er det blot at tilslutte vand til en hane der har kontraventil og strøm i stikkontakten.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
må man bruge forlængerledning? Mellem maskinen og stikket i væggen.
Annonce
Den kan bruges, men sidder jo lidt langt væk. Man kan udskifte ledning i vaskemaskine så den kan nå. Der skal være 3 leder og 1,5 mm2 som den originale. Så skal der er stikprop på m. 3 ben. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Angelina skrev den 11-04-2025 12:58:53

må man bruge forlængerledning? Mellem maskinen og stikket i væggen.

På papiret ja - så længe samlingen mellem forlængerledning og maskinens ledningn ikke ligger på gulvet eller er inden for 1,2m fra brusearmaturet. Og selvfølgelig være en forlænger med jord.

Men som ev elmand er inde på ville en udskiftning af maskinens ledning til en længere en være mere hensigtmæssigt.

kan man overhovedet skifte den ledning? Skal man så afmontere hele bagsiden?
Du kan nøjes med at pille toppladen af, så er der sikkert adgang til ledningen.
Jeg er bange for at muffen er støbt på ledningen, så kun en original ledning er en ordenlig løsning.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis