El-tilslutning af vaskemaskine

Skal installere en vaskemaskine i badeværelse, hvor der ikke tidligere har været vaskemaskine. Skal der være en særskilt stikkontakt for vaskemaskinen? Der er en stikkontakt i rummet oppe over vasken. Hvad med selve stikket til ledningen? Vaskemaskinen er taget med fra tidligere lejlighed, men jeg ved ikke hvordan stikket var der.
Skal installere en vaskemaskine i badeværelse... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 11-04-2025 14:28:38

Jeg er bange for at muffen er støbt på ledningen, så kun en original ledning er en ordenlig løsning.

Hvilken muffe? Mener du 6,3 mm spadestik.

fase
Jeg mener aflastning af ledningen, hvor den går ind i maskinen. Tylle er måske en mere korrekt betegnelse.
Jeg kan ikke finde nogle lange ledninger til LG vaskemaskiner. Kan man godt bruge en, som f.eks. den her: https://www.fiyo.dk/ledning-gra-laengde-2-25-m-til-vaskemaskine-481580-00481580
Husk lige at tjekke ​om der er jord i ​stikkontakten. Havde flere i vores eget hus hvor stikkontakten ​var med jord men ​der var ikke noget jord sat til den.
Angelina skrev den 11-04-2025 15:21:59

Jeg kan ikke finde nogle lange ledninger til LG vaskemaskiner. Kan man godt bruge en, som f.eks. den her: https://www.fiyo.dk/ledning-gra-laengde-2-25-m-til-vaskemaskine-481580-00481580

Ikke hvis det skal lovligt. Da det skal være lavet til den eksakte maskine. Men du kan altså stadig blot bruge en forlængerledning med jord.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
buller27 skrev den 11-04-2025 19:00:49

Ikke hvis det skal lovligt. Da det skal være lavet til den eksakte maskine. Men du kan altså stadig blot bruge en forlængerledning med jord.

Hvad er der så specielt ved tilledningen til en vaskemaskine, at den er lavet til det enkelte fabrikat? Maskinen er godt nok CE mærket med den monterede ledning, men ser du en fare ved at forlænge tilledningen i stedet for at forlænge med en forlængerledning?

fase
S. Fabrin skrev den 11-04-2025 21:47:40

buller27 skrev den 11-04-2025 19:00:49

Hvad er der så specielt ved tilledningen til en vaskemaskine, at den er lavet til det enkelte fabrikat? Maskinen er godt nok CE mærket med den monterede ledning, men ser du en fare ved at forlænge tilledningen i stedet for at forlænge med en forlængerledning?

Bliver det gjort korrekt og CE mærket med den nye ledning så er det også lovligt (og derfor af princip tilstrækkelig sikkert). En CE mærkning er bare ikke sådan lige noget man gør på en eftermiddag.

Primært er nok at den nye lednings aflasning måske ikke passer til maskinen. Uden aflasning kan ledningen tage skade ved de gentagende vibrationer maskinen udsættes for ved brug. Det er en tydelig risiko for personsikkerhed. Så der er andre elementer som brand og kemisk sikkerhed som kan variere fra fabrikant til fabrikant og inkluderer tilledningen. 
Og så er der også mindre sandsynlighed for fejl ved at bruge en forlængerledning - såfremt Angelina vil gøre det selv.

Det er ligesom at montere en transportabel stikkontakt (strømskinne) i et lampeudtag. Selvom det ikke nødvendigvis er usikkert og gøres af elektrikere der ikek aut. el-installatører -  så er det ulovligt fordi der kan opstå en række farlige situationer (og flere lovgivninger brydes)..

Og tænker generelt godt vi her på forummet kan gøre lidt mere for at hjælpe folk så det bliver lovligt og de ungår alle de anmærkninger i rapporter når der skal sælges.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis