Har jeg asbestslam på loftet?

Hej

Jeg er blevet bekendt med at der kan være et problem med asbestslam hvis der tidligere er blevet renset asbesttag (Hvilket tidligere ejer har gjort)

Så jeg har været oppe og kigge, og jeg synes selv godt at det kunne ligne at der er noget på bagsiden af tagpladerne og på træværket.

Eftersom det er tidligere ejer, vil det have været synligt for byggesagkyndig da han lavede tilstandsrapport, og vil evt. prøve at få hans ansvarsforsikring til at dække det.

Så vil høre hvad i vil mene? ​(Beklager det ene slørret billede, det var ret langt væk)

Tak på forhånd
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det tagplader med asbest ?

Synes nu ikke det ligner slam fra tagrensning..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 10-04-2025 18:48:15

Er det tagplader med asbest ?

Synes nu ikke det ligner slam fra tagrensning..

Hejsa. Ja det er med asbest. Gammelt rækkehus fra 1972 :)

Har lige vedhæftet nogle flere billeder:)
Det kan være slam men også blot støv og forvitring fra et 50 år gammelt tag. Altå andet lige vil der i støv på loft være asbestfibre da et eternit tag med tiden frigiver fibre i et vist omfang til omgivelserne.
Miljøgifte (PCB, BLY mm) og asbest er ikke en del af almindelige tilstandsrapporter desværre. Her halter vi langt bageter retesn af EU.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 11-04-2025 12:46:34

Det kan være slam men også blot støv og forvitring fra et 50 år gammelt tag. Altå andet lige vil der i støv på loft være asbestfibre da et eternit tag med tiden frigiver fibre i et vist omfang til omgivelserne.
Miljøgifte (PCB, BLY mm) og asbest er ikke en del af almindelige tilstandsrapporter desværre. Her halter vi langt bageter retesn af EU.

Hejsa. Tak for dit svar.

Jeg kan se på nævnernes hus tidligere afgørelser, at asbestslam skal oplyses i tilstandsrapporten.

Det er derfor jeg lige vil have folks mening før jeg fik nogen ud og teste det.

Nikolaj2121 skrev den 11-04-2025 12:51:25

buller27 skrev den 11-04-2025 12:46:34

Hejsa. Tak for dit svar.

Jeg kan se på nævnernes hus tidligere afgørelser, at asbestslam skal oplyses i tilstandsrapporten.

Det er derfor jeg lige vil have folks mening før jeg fik nogen ud og teste det.

Det er rigtigt at der er et opmærksomhedspunkt ang asbest i tilstandsrapporter. Men det er først efter 2022 så det er relativt nyt. https://www.sik.dk/erhverv/huseftersynsordningen/vejledninger/bygningseftersyn/opmaerksomhedspunkter-tilstandsrapporter
Desværre er det ikke alt der ses elelr udenrsøges ifm med tilstandsrapporter.

Men er der ikke opmærksomhedspunkt ang asbest og rapporten er fra efter 2022 så er det klart en fejl.

Udfordringen ved at teste det er at du med stor sandsynlighed vil fidne asbestfibre i det. Selvom det ikke er slam men blot støv

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Hvad er årsagen til din bekymring? Hvis det er asbesttag vil der være asbeststøv på loftet.

Tagpladerne ser forøvrigt rigtig gode ud, selvom de er over 50 år gamle. Selvfølgelig er det bagsiden, men alligevel,
Hvis det var indtrængning af slam ifm rensning ville det være meget mere udbredt på lægterne og der ville være hvide skjolder overalt på dem og nede på isoleringen. Der ville være hvide løbemærker ved kontaktfladerne mellem lægter og plader.
Det ene sted du viser billede fra kan sagtens bare være en lokal utæthed eller kondens, men hvis det var kondens ville man ssv se samme mønster flere steder.
Faktisk ser både plader og træ ud til at være i god form, det er sjældent der ikke er en eller anden form for aftegning efter fugt men det viser billederne ikke.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis