Skiftekontakt til 2 lamper

Er det tilladt at erstatte en enpolet afbryder, der kan afbryde for lampe1 og lampe2, og er forbundet til M1 og herefter erstatte denne enpolede afbryder med med omskifter K, så K kan betjene både lampe1 og lampe2 ?
Se viste lampeudtag, diagram1
Formålet skal være:
1 At få lys i lampe1 uden, der er lys i lampe2 og øvrige lamper i installationen, K sluttes til fase
2 At få lys i lampe1 og lampe2 samtidigt, når der er lys i de øvrige lamper i installationen, K sluttes til M1
3 Afbryde lampe1 med afbryder A, når der er lys i de øvrige lamper i installationen, K sluttes til M1
Spørgsmål:
Er afbryder A vist rigtigt placeret i diagram1, efter fase, men før omskifter K ?
Det skal være en fast installation med kabel 3G1.5 mm2

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forstår ikke helt din M1. Er det i et loftudtag der forsynes fra en anden afbryder end der er vist k dit diagram? Hvis ikke, ville jeg blot montere en kroneafbryder, så lampe 1 oc lanpe 2 kan tændes uafhængigt.

Søren O
Både lampe 1 og lampe 2 er tilsluttet en anden forbindelse med egen afbryder, der er forbundet til lampeudtaget, lampe1 og lampe2 tænder derfor samtidig fra M1, når vægkontakten betjenes
M2 er optaget

Jeg er heller ikke helt med. Hvad er før og efter lampeudtaget?

Prøve at lave en tegning med fase og nul (fra installationen) helt til venstre. Tegn lampeudtaget med N, F og M1 over hinanden i midten af tegningen, og de to pærer til højre. Afbrydere i væggen tegner du i mellem fase + nul  og lampeudtaget. Forbind det hele som du mener at det skal gøres.
Formålet skal være:
1 At få lys i lampe1 uden, der er lys i lampe2 og øvrige lamper i installationen, K sluttes til fase
2 At få lys i lampe1 og lampe2 samtidigt, når der er lys i de øvrige lamper i installationen, K sluttes til M1
3 Afbryde lampe1 med afbryder A, når der er lys i de øvrige lamper i installationen, K sluttes til M1

Du bliver nødt til at formulere dit spørgsmål anderledes, fordi du skriver at det skal fungere uden at der er lys i de øvrige lamper installationen. De øvrige lamper er jo ikke tændt eller slukkede med de afbrydere, der er vist.
Hvis du ser bort fra de øvrige lamper, der jo ikke betjenes fra afbryderne til de to viste lamper, kan du løse opgaven med en kroneafbryder. Er dit krav, at der skal være sammenhæng mellem lyset i de andre lamper og de viste. De andre lamper tændes og slukkes vel med deres egen afbryder.

fase
Diagram1 er forbindelse til 2 lamper i et 5 polet lampeudtag i en installation med korrespondance
Der er fase og nul klemmer i lampeudtaget, desuden mellemlederne M1 og M2
M1 leverer spænding til lamperne, når væggens korrespondance afbrydere betjenes
M2 er reserveret til en skinne-ledning, og er ikke vist på diagrammet 

Diagram2
Afbryder A er sluttet

Omskifter K er i stilling 3 
korrespondance afbryder betjenes
Lampe1 og lampe2 tænder

Omskifter K er i stilling 3
Korrespondance afbryder betjenes
Lampe1 og lampe2 slukker
Der er, som det plejer at være indtil videre, der er ikke lys i lampe1 og lampe2

Omskifter K er i stilling 4
Lampe1 tænder
Der er ikke lys i lampe2

Afbryder A afbryder
Der er ikke lys i lampe1

Lampe1 kan betjenes uden og med korrespondance afbryderne eller helt afbrydes

Annonce
tak det glemte jeg helt
Takker alle for alle svar
Formålet med omskifter K er, at lampe1 kan tilsluttes enten klemmen M1 (K stilling 3) eller kan tilsluttes klemmen med fase (K stilling 4)
Ved Kś tilslutning til fase, stilling 4, muliggøres, at lampe1 kan tændes, uden de øvrige lys kontakter betjenes
K kan IKKE danne forbindelse mellem M1 og fase samtidigt, hvis der ikke der opstår en fejlforbindelse i omskifter K, og så lukker sikringen i installationen for lyset

For at komme tilbage til mit spørgsmål i indledningen af mit indlæg:
1 At montere en omskifter kontakt i en el- installation som vist på diagram2 kan fungere på papiret, men er forbindelserne lovlige ?
2 Kan der herved forekomme personskade elle tingskade og hvorfor ?

vægten skrev den 14-04-2025 17:40:19
Formålet med omskifter K er, at lampe1 kan tilsluttes enten klemmen M1 (K stilling 3) eller kan tilsluttes klemmen med fase (K stilling 4)
Ved Kś tilslutning til fase, stilling 4, muliggøres, at lampe1 kan tændes, uden de øvrige lys kontakter betjenes
K kan IKKE danne forbindelse mellem M1 og fase samtidigt, hvis der ikke der opstår en fejlforbindelse i omskifter K, og så lukker sikringen i installationen for lyset
Såfremt M1 og fase er samme fase, vil der ikke ske andet end at lamperne vil lyse konstant. Der vil ikke forekomme en overbrænding af sikringen. Hvorfor tror du det?

For at komme tilbage til mit spørgsmål i indledningen af mit indlæg:
1 At montere en omskifter kontakt i en el- installation som vist på diagram2 kan fungere på papiret, men er forbindelserne lovlige?
Hvorfor mener du ikke, at forbindelserne skulle være lovlige. Det eneste, der kræves, er at installationen er udført efter de gældende regler. Det er umuligt ud fra tegningen at se, hvordan installationen tænkes udført.

2 Kan der herved forekomme personskade elle tingskade og hvorfor ?
Såfremt installationen er udført efter gældende regler, er der ingen fare for person- eller tingskade.

fase
Ønsker du at lave det som vist på denne version af dit diagram (med forbehold på at korrespondancen kan laves på forskellig måde)?
Fabrin. Tak for alle svarene, så jeg ruller rundt og kysser Mesters ring
Spænding og M1 vil i givet fald være samme fase
Jeg spørger fordi jeg ikke lige kan gennemskue reglerne, og det er altid bedre at forspøre sig end at forgøre sig
Jeg tror heller ikke, at sikringen vil brænde over, med mindre K kortslutter hele installationen ved en fysisk voldtægt
Og, Gode Ven, tak for diagtam3. Korrespondance afbrydere er bare f...... dyre

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis