Hul i dampspærre

Til trods for, at jeg næppe er den første der har dette problem, har jeg ikke kunnet tinde nogle gode råd om det. Jeg er ved en fejl kommet til st skrue gennem to lag gips og dampspærre på en sted, hvor der ikke er understøtning af forskalling. Hvordan reparerer jeg dette hul i dampspæren på den bedste måle? Mit bedste bud er at fylde hullet godt op med dampspærre klæber, men det lukker nok kun hullet i gipspladerne og ikke i dampspærren. Er det godt nok, eller er der andet jeg kan gøre? Det er lidt vildt, hvis jeg skal pille alle gipspladerne ned, lappe hullet med tape, og skrue dem op igen.

Under dampspærren ligger 9 cm isolering og herefter en hulmur.

På forhånd tak.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Det ville jeg ikke bekymre mig om, hullet i dampspærren lukker næsten helt til når du skruer skruen ud igen.

Vil du gøre noget, kan du bruge en injektions sprøjte, og sprøjte noget "klister" op så det kommer ind til dampspærren.

(eller lad skruen sidde i hullet, så er der også godt lukket af)

Vi prøver igen, i morgen --
Tak - og tak for svar.

Problemet er jo det med "næsten". Alle steder jeg læser, står der jo at det er vigtigt, at dampspærren er 100% tæt og ikke bare næsten tæt. Og hvad nu hvis det var et boret hul, der kan man i hvert fald ikke lade det sidde. Jeg tænker bare, at der må være rigtigt mange, der er kommet til at skrue/bore gennem dampspærren i en forsatsvæg, så måske der fandtes et eller andet smart produkt eller en løsning til at få det helt tæt igen. Der er jo også en masse gange, hvor man bryder dampspærren med vilje fordi man skal trække et kabel etc.
mm25 skrev den 09-04-2025 18:55:41

Tak - og tak for svar.

Problemet er jo det med "næsten". Alle steder jeg læser, står der jo at det er vigtigt, at dampspærren er 100% tæt og ikke bare næsten tæt. Og hvad nu hvis det var et boret hul, der kan man i hvert fald ikke lade det sidde. Jeg tænker bare, at der må være rigtigt mange, der er kommet til at skrue/bore gennem dampspærren i en forsatsvæg, så måske der fandtes et eller andet smart produkt eller en løsning til at få det helt tæt igen. Der er jo også en masse gange, hvor man bryder dampspærren med vilje fordi man skal trække et kabel etc.

Når man bryder dampspærren for at få fx kabler igennem så bruger man sådan nogle manchetter. Men det kræver at der er plads til at montere dem. Eller skan man rparere huler med teape beregnet til dampspærre. Men det kræver igen også plads.

Hvor gammel er dampspærren? Er den meget gamel er den måske slet ikke specielt effektiv mere.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Ingen grund til panik for en skruehul.

Der findes tusindvis af huse, hvor dampspærren er brudt ved skruer, ledningsgennemføringer osv uden efterfølgende tætning. Og de lider ikke under råd og andre skader på spær mv.

Så ro på.
Dampspærren er helt ny. Jeg kender godt til tape, manchetter osv. De kræver at man kan komme ind til folien, det kan jeg ikke uden at tage gipsen i forsatsvægen ned.

Jeg giver hullerne en klat klæber og lader det blive ved det. Det er nok ikke så meget andet at gøre.

Tak for svar. 
Annonce
Hvis det et nyt tryktæt hus, altså dem hvor man kan høre luften sive ind af stikkontakterne eller andre steder, når emhætten tændes, vil hullet kunne have betydning for husets tryktæthed. I et hus der er 20 år eller mere, er det ligegyldigt, der er så mange huller i forvejen.
GodeVen skrev den 10-04-2025 08:36:23

Hvis det et nyt tryktæt hus, altså dem hvor man kan høre luften sive ind af stikkontakterne eller andre steder, når emhætten tændes, vil hullet kunne have betydning for husets tryktæthed. I et hus der er 20 år eller mere, er det ligegyldigt, der er så mange huller i forvejen.

Det er et 100 år gammelt hus, hvor jeg er ved at efterisolere 1. salen. Det er og bliver ikke tryktæt - og jeg har ingen ambition om at gøre forsøget. Det er nu også mere risikoen for fugt/skimmel bag dampspærren, jeg er lidt nervøs for.

"Det er nu også mere risikoen for fugt/skimmel bag dampspærren, jeg er lidt nervøs for."
Sørg for god ventilation på ydersiden af isoleringen...

Venlig hilsen
Knud
Hvis du isolerer på indersiden af en væg, kan jeg forstå din bekymring, da du let kommer til at have dampspærre på begge sider af isoleringen. Den ene er den gamle væg og den anden er din nye dampspærre. Du kan ikke sikre dig 100% mod at fugtighed vil trænge ud i isoleringen også uden skruehuller. Jeg håber at du følger en vejledning i hvordan det skal laves, da indvendig isolering er kritisk med hensyn til kondens. Fugtighed i isoleringen skal have en mulighed for at slippe væk i modsat retning af dampspærren.
GodeVen skrev den 10-04-2025 12:59:49

Hvis du isolerer på indersiden af en væg, kan jeg forstå din bekymring, da du let kommer til at have dampspærre på begge sider af isoleringen. Den ene er den gamle væg og den anden er din nye dampspærre. Du kan ikke sikre dig 100% mod at fugtighed vil trænge ud i isoleringen også uden skruehuller. Jeg håber at du følger en vejledning i hvordan det skal laves, da indvendig isolering er kritisk med hensyn til kondens. Fugtighed i isoleringen skal have en mulighed for at slippe væk i modsat retning af dampspærren.

Det er lige præcis indvendig isolering. Der var desværre ikke andre muligheder på 1. salen. Har du et bud på, hvordan jeg kan give fugten en mulighed for at slippe ud i modsat retning af dampspæren, som du skriver?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også