Hul i dampspærre

Til trods for, at jeg næppe er den første der har dette problem, har jeg ikke kunnet tinde nogle gode råd om det. Jeg er ved en fejl kommet til st skrue gennem to lag gips og dampspærre på en sted, hvor der ikke er understøtning af forskalling. Hvordan reparerer jeg dette hul i dampspæren på den bedste måle? Mit bedste bud er at fylde hullet godt op med dampspærre klæber, men det lukker nok kun hullet i gipspladerne og ikke i dampspærren. Er det godt nok, eller er der andet jeg kan gøre? Det er lidt vildt, hvis jeg skal pille alle gipspladerne ned, lappe hullet med tape, og skrue dem op igen.

Under dampspærren ligger 9 cm isolering og herefter en hulmur.

På forhånd tak.
Til trods for, at jeg næppe er den første der har... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale at man lader være med at isolere indefra. Du kan læse noget om det her.
https://www.bolius.dk/saadan-isolerer-du-husets-ydervaegge-indefra-16411

Nederst på siden er et billede af en væg, hvor indvendig efterisolering er fjernet, så man kan se skimmelvæksten. Når man isolerer indefra bliver den indvendige mur koldere - den er ikke mere rumtemperatur. Når den bliver koldere, vil fugtighed i isoleringen og i muren kunne kondensere og det er haps for skimmelsvamp. 
GodeVen skrev den 10-04-2025 15:34:29

Jeg vil anbefale at man lader være med at isolere indefra. Du kan læse noget om det her.
https://www.bolius.dk/saadan-isolerer-du-husets-ydervaegge-indefra-16411

Jeg har læst det og meget andet inden jeg gik i gang, men nogle gange er der bare ikke så mange andre muligheder. Det er heller ikke så meget pointen. Pointen er, om der er nogen der kender til en metode til at reparere et hul i damspæren uden at skulle helt ind til den. Der findes  tusindevis af boliger, med indvendig isoleret forsatsvæg, så andre må have haft samme udfordring med et perforeret dampspærre.
I stueetagen bliver der isoleret med diffusionsåbne blokke, men på 1. salen var det ikke en mulighed. Desværre.

Som andre skriver, man vil normalt ikke bekymre sig om så små huller. Derfor er næppe nogen der har den løsning du efterlyser.

Du har ret i at der findes tusindvis af huse med isolering på indersiden. Mange har skimmelsvamp skjult bag isoleringen.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også