Stenhøj kompressor luftmængde

Jeg har købt den her gamle Stenhøj fra 1963. Tror ikke tidligere ejer har vedligeholdt den. Den kører sådan set, men synes ikke den laver voldsomt meget luft? Jeg var netop gået efter to cylinder udgaven. Motoren kører på max spænding. Jeg kunne ikke få lov til at uploade video, men det tager ca 2,5 minut at nå fra 2 til 3 bar på min tank, tror den er 100l.
Der sad en prop i krumtapudluftningen, og der kommer en hel del luft ud når jeg tager den af. Kan det være nogle stempelringe som er slidt op?
Eller har jeg bare sat mine forventninger for højt?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Der skal være en udluftning fra krumtaphuset, der vil komme luft ud, da stemplerne jo kør op og ned.
Normalt er udluftningen ved skruen i den blå cirkel, men det ser ud til den er lukket, så er det nok røret ved den røde pil.

Ofte er det bladventilerne der er galt med, når kompressoren ikke giver luft nok. (kan selvfølgelig også være slidte cylindere, stempler, og ringe.)

Sådan en gammel Stenhøj burde give ca 100 liter luft pr minut, hvis du køre fra 0-10 bar..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for velkomsten. Jeg har brugt siden flere gange til at finde svar, men først nu oprettet mig.

Jeg har taget topstykket af, men er usikker på hvordan de bladventiler skal se ud? De er lidt korroderede, men ikke knækkede eller noget. Det ligner de skal have et lille buk på midten?

Angående udluftning, så løber røret ved den røde pil op i topstykket på første cylinder, tænker godt det kan være det?
Glem hvad jeg sagde! Jeg havde været lidt for hurtig til at poste, for da jeg tog den sidste ventil fra hinanden var den knækket!
Hvor kan man købe en erstatning? Synes ikke google er til meget hjælp. 
Okay tak! Jeg synes det gamle materiale ligner messing, kan det passe? Tænker søgerblade mest er rustfri?
Annonce
Almindeligt messing kan næppe bruges. Det skal være en legering der har gode fjeder-egenskaber. Hvis du erstatter den med en af stål, skal den nok være tyndere end den originale.  

Du skal ikke regne med at du kan købe reservedele til så gammel en kompressor.
Tak for svar. Dem der er knækket er faktisk de eneste som ikke har den der gule messingfarve, så de er måske tidligere blevet udskiftet med en form for stål. Som så måske er blevet skør og knækket. 
Min gamle 5.5 hk Stenhøj har bladventiler i stål..

Som andre har nævnt, plejer man at lave nye ventiler af søgerblade i passende tykkelse og bredde.

Du kan nok ikke bruge søgerbladene fra et almindelig sæt, da de jo ikke har samme bredde, i hele længden.

Tænker det er billigst at købe en rulle i den aktuelle tykkelse, de findes normalt i 12,7 og 25 mm brede.
Er der for brede må du klippe dem til i bredden.
Her i 12,7 mm bredde

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis bladene i et almindeligt sæt er brede nok, giver det mulighed for at prøve med forskellige tykkelser. De skal have fjederkraft nok til at de lukker hurtigt nok, omvendt skal de give mindst mulig modstand for at åbne. Hvis kompressoren skal virke optimalt, skal nok regne med at prøve sig frem. Da forskellige materialer har forskellig fjederkraft, kan man ikke gå ud fra tykkelsen alene.

I alle egne af landet er der firmaer som servicerer kompressorer. Måske har de fjeder ventiler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også