Standard krank størrelse? HrT 2443 3400 07-04-2025 16:46 Min datters cykel larmer fra kranken. Når man træder let, larmer den ikke. Træder man til, lyder den som en dynamo. Så det må være kranken. Er der en standard størrelse for en krank til en dame-klassisk-shopper-cykel? 12 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Discrusio 401 07-04-2025 16:56 I dag er der simpelthen så mange forskellige krankbokse, så hvis du vil undgå at købe dig fattig i forkerte krankbokse, så tag cyklen ned til den lokale cykelsmed.Krankbokse
buller27 1195 07-04-2025 16:58 Der findes et væld af forskellige standarder til krankbokse. Men lige ved en nye typisk klassisk citybik som du nævner er det højst sandsynlig en BSA 1,37" x 24 med firkantet aksel du skal lede efter. Med en indbygningsbredde og aksellængde der matcher den eksisterende (det kan du måle på stellet med en skydelære på på den eksisterende eller på den gamle når den er taget ud - det står ofte på den også). En ny fra shimano (fx BB-UN300)i rigelig kvalitet koster et par 100 kr inkl forsendelse.Hvis du har et billede kan det hurtigt vurderes hvad for et værktøjs og mere specifik krankboksmodel der skal bruges.Dog kan en krank nogle gange knirke hvis den har løsnet sig. Og Støj kan komem fra en for stram, tør elelr slidt kædeHusk at smør ved montering og spænde med moment Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
je_ns 12966 07-04-2025 16:58 Det kunne måske også være kæde og tandhjul, det kan lave en lignende lyd.. Vi prøver igen, i morgen --
HrT Trådstarter 2443 3400 07-04-2025 17:31 je_ns skrev den 07-04-2025 16:58:40Det kunne måske også være kæde og tandhjul, det kan lave en lignende lyd.. Det skurer slet ikke. Det lyder meget som en dynamo. Kan det være kæden? Den har jeg nemlig skiftet for ikke længe siden.
HrT Trådstarter 2443 3400 07-04-2025 17:33 buller27 skrev den 07-04-2025 16:58:13Der findes et væld af forskellige standarder til krankbokse. Men lige ved en nye typisk klassisk citybik som du nævner er det højst sandsynlig en BSA 1,37" x 24 med firkantet aksel du skal lede efter. Med en indbygningsbredde og aksellængde der matcher den eksisterende (det kan du måle på stellet med en skydelære på på den eksisterende eller på den gamle når den er taget ud - det står ofte på den også). En ny fra shimano (fx BB-UN300)i rigelig kvalitet koster et par 100 kr inkl forsendelse.Hvis du har et billede kan det hurtigt vurderes hvad for et værktøjs og mere specifik krankboksmodel der skal bruges.Dog kan en krank nogle gange knirke hvis den har løsnet sig. Og Støj kan komem fra en for stram, tør elelr slidt kædeHusk at smør ved montering og spænde med moment Jeg får fundet mærke osv frem plus et billede. Når hun er hjemme. Jeg tænkte ikke det kunne være kæden nu hvor det larmer ved hårdt tråd men ikke ved blødt tråd. Det lyder fuldstændig som en dynamo ved hårdt tråd. Jo hurtigere, jo mere. Troede først det var en skærm der gik på dækket Annonce
PinkHenrik 6104 6300 07-04-2025 17:37 Du kan jo meget nemt tjekke om det er kranken der er syg. Løft kæden at kransen så kranken kan løbe frit, så er det nemt at mærke/lytte og den kører fint. Den dynamo lyd du beskriver kunne godt være kæden der "strækker" sig. Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
buller27 1195 07-04-2025 17:42 HrT skrev den 07-04-2025 17:33:21buller27 skrev den 07-04-2025 16:58:13Der findes et væld af forskellige standarder til krankbokse. Men lige ved en nye typisk klassisk citybik som du nævner er det højst sandsynlig en BSA 1,37" x 24 med firkantet aksel du skal lede efter. Med en indbygningsbredde og aksellængde der matcher den eksisterende (det kan du måle på stellet med en skydelære på på den eksisterende eller på den gamle når den er taget ud - det står ofte på den også). En ny fra shimano (fx BB-UN300)i rigelig kvalitet koster et par 100 kr inkl forsendelse.Hvis du har et billede kan det hurtigt vurderes hvad for et værktøjs og mere specifik krankboksmodel der skal bruges.Dog kan en krank nogle gange knirke hvis den har løsnet sig. Og Støj kan komem fra en for stram, tør elelr slidt kædeHusk at smør ved montering og spænde med moment Jeg får fundet mærke osv frem plus et billede. Når hun er hjemme. Jeg tænkte ikke det kunne være kæden nu hvor det larmer ved hårdt tråd men ikke ved blødt tråd. Det lyder fuldstændig som en dynamo ved hårdt tråd. Jo hurtigere, jo mere. Troede først det var en skærm der gik på dækket HVis du har en slidt kæde på et tandhjul der ikke er slidt så vil det støje og også hvis du har en ny kæde på et slidt tandhjul. Du skiftede vel tandhjulet samtidig med kæden? DEt er det optimale. Er der en kædeskærm kan det også være det er den rder rammer et stedKæden skal være stram så den kan bevæge sig et par cm samlet på midten. Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
HrT Trådstarter 2443 3400 07-04-2025 18:35 buller27 skrev den 07-04-2025 17:42:10HrT skrev den 07-04-2025 17:33:21buller27 skrev den 07-04-2025 16:58:13Der findes et væld af forskellige standarder til krankbokse. Men lige ved en nye typisk klassisk citybik som du nævner er det højst sandsynlig en BSA 1,37" x 24 med firkantet aksel du skal lede efter. Med en indbygningsbredde og aksellængde der matcher den eksisterende (det kan du måle på stellet med en skydelære på på den eksisterende eller på den gamle når den er taget ud - det står ofte på den også). En ny fra shimano (fx BB-UN300)i rigelig kvalitet koster et par 100 kr inkl forsendelse.Hvis du har et billede kan det hurtigt vurderes hvad for et værktøjs og mere specifik krankboksmodel der skal bruges.Dog kan en krank nogle gange knirke hvis den har løsnet sig. Og Støj kan komem fra en for stram, tør elelr slidt kædeHusk at smør ved montering og spænde med moment Jeg får fundet mærke osv frem plus et billede. Når hun er hjemme. Jeg tænkte ikke det kunne være kæden nu hvor det larmer ved hårdt tråd men ikke ved blødt tråd. Det lyder fuldstændig som en dynamo ved hårdt tråd. Jo hurtigere, jo mere. Troede først det var en skærm der gik på dækket HVis du har en slidt kæde på et tandhjul der ikke er slidt så vil det støje og også hvis du har en ny kæde på et slidt tandhjul. Du skiftede vel tandhjulet samtidig med kæden? DEt er det optimale. Er der en kædeskærm kan det også være det er den rder rammer et stedKæden skal være stram så den kan bevæge sig et par cm samlet på midten. Normaltvis gør jeg det, men denne gang gad jeg ikke på en cykel, der synger på sidste vers. Men ja, det er måske nok kæden. Det lyder mere sandsynligt end kranken.
HrT Trådstarter 2443 3400 09-04-2025 19:44 Her er billede af mærke og model. Og link til samme model: https://cykelexperten.dk/raleigh-darlington-dame-3g-fodbremse-guld-52cm/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADyJ1EoTzeC1P-IXGaOo74zNqeDF6&gclid=CjwKCAjwtdi_BhACEiwA97y8BESOw4AGF57ibBe_bxRQNOfF61S_8wvCbUXLKt1OZ9WBw12G2uxBqhoC4tEQAvD_BwEJeg kan se kranken er 42t, men ikke se mm på selve den del af kranken (hedder det måske noget andet?) der går igennem stellet? Mest for at finde priser og se om det er værd at reparere cyklen. Den “ex’er” i krank / pedaler. I påsken prøver jeg at tage kæden af og de om det hjælper på larmen.
buller27 1195 09-04-2025 20:43 HrT skrev den 09-04-2025 19:44:58Her er billede af mærke og model. Og link til samme model: https://cykelexperten.dk/raleigh-darlington-dame-3g-fodbremse-guld-52cm/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADyJ1EoTzeC1P-IXGaOo74zNqeDF6&gclid=CjwKCAjwtdi_BhACEiwA97y8BESOw4AGF57ibBe_bxRQNOfF61S_8wvCbUXLKt1OZ9WBw12G2uxBqhoC4tEQAvD_BwEJeg kan se kranken er 42t, men ikke se mm på selve den del af kranken (hedder det måske noget andet?) der går igennem stellet? Mest for at finde priser og se om det er værd at reparere cyklen.Den “ex’er” i krank / pedaler. I påsken prøver jeg at tage kæden af og de om det hjælper på larmen. Det var billede af kranken der skulle til :-) Krankboksen kan man først se størrelse på når man har taget den af.Den der sidder inde i stellet hedder en krankboks. Så er der pedalarmene med pedaler og klinge(den kæden kører på). Sidder klingen sammen med pedalarmene som en samlet enhed som det ser ud til det gør på din cykel kalder man det ofte for krankgarniture eller kranksæt.Hvis det hele ekser kan det være fordi krankboksen er uti og har meget slør og skal skiftes(kræve specialværktøj) eller pedakarmene/garneturen er gået løs og skal skrues fast (kræver en hexnøgle eller en 14/15mm top mener jeg).Når kæden er taget af kan du prøvet at snye pedalarmene rundt og se om de sidde rløst på krankboksen. Eller om det er krankboksen der er gået itu.Uanset om det er krankboks eller pedalarm/klinge/garniture - kså koster det ikke mere end et par 2-300 kr i dele og en halv times arbejde - lidt længere tid hvis man ikke har prøvet det før. Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.