Standard krank størrelse?

Min datters cykel larmer fra kranken. Når man træder let, larmer den ikke. Træder man til, lyder den som en dynamo. Så det må være kranken. Er der en standard størrelse for en krank til en dame-klassisk-shopper-cykel? 
Min datters cykel larmer fra kranken. Når man... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
buller27 skrev den 09-04-2025 20:43:51

HrT skrev den 09-04-2025 19:44:58

Her er billede af mærke og model. Og link til samme model: https://cykelexperten.dk/raleigh-darlington-dame-3g-fodbremse-guld-52cm/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADyJ1EoTzeC1P-IXGaOo74zNqeDF6&gclid=CjwKCAjwtdi_BhACEiwA97y8BESOw4AGF57ibBe_bxRQNOfF61S_8wvCbUXLKt1OZ9WBw12G2uxBqhoC4tEQAvD_BwE

Jeg kan se kranken er 42t, men ikke se mm på selve den del af kranken (hedder det måske noget andet?) der går igennem stellet? Mest for at finde priser og se om det er værd at reparere cyklen.

Den  “ex’er” i krank / pedaler. I påsken prøver jeg at tage kæden af og de om det hjælper på larmen. 

Det var billede af kranken der skulle til :-) Krankboksen kan man først se størrelse på når man har taget den af.

Den der sidder inde i stellet hedder en krankboks. Så er der pedalarmene med pedaler og klinge(den kæden kører på). Sidder klingen sammen med pedalarmene som en samlet enhed som det ser ud til det gør på din cykel kalder man det ofte for krankgarniture eller kranksæt.

Hvis det hele ekser kan det være fordi krankboksen er uti og har meget slør og skal skiftes(kræve specialværktøj) eller pedakarmene/garneturen er gået løs og skal skrues fast (kræver en hexnøgle eller en 14/15mm top mener jeg).

Når kæden er taget af kan du prøvet at snye pedalarmene rundt og se om de sidde rløst på krankboksen. Eller om det er krankboksen der er gået itu.

Uanset om det er krankboks eller pedalarm/klinge/garniture - kså koster det ikke mere end et par 2-300 kr i dele og en halv times arbejde - lidt længere tid hvis man ikke har prøvet det før.

Super - tak!! Så er der et påskeprojekt på vej 

Super - tak!! Så er der et påskeprojekt på vej  

Det var så lidt!. Du kan evt se på park tools hjemmeside - de har nogle gode vejledninger:
https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/bottom-bracket-removal-installation-threaded

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis