Lukke Vindue af pga lyd

Hej jeg har rigtig mange maskiner og larm på den anden side af mit vindue, og ville rigtig gerne mindske dette så meget som muligt. 

Jeg har tænkt at fyre en fibergips plade på, og lukke hullet af rundt langs med vindueskarmen, så pladen bliver skruet fast rundt i vindueskarmen. Og så fuge pladen rundt.

Ville der opstå nogle problemer ved dette ? Tænkte på fugt eller kuldebro eller hvad det nu kunne være ? Det er faktisk helt nye vinduer, så de er så tætte som de nu kan blive. Det er 3 lags. Men jeg bor til leje så kan ikke bare mure hullet til eller andet hvor jeg ændrer konstruktionen 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en pose mineraluld formstyk og lydisoler hullet.
Skær en ønske træplade til og monter den på Gerig/indfatning.
Nem at fjerne igen og reparer og du skal ikke til at skrue i vinduet.  
Og det ville være okay bare at lukke den af og fylde mineral uld i? Det vil ikke komme nogle problemer med fugt fra vinduet? Jeg aner intet om sådan noget her, det var bare en tanke så skulle bare være helt sikker. Har hørt bogen snakke om en kuldebro, det ville heller ikke være et problem? Aner ikke om det overhovedet er aktuelt at snakke om i det her tilfælde, men ville bare lige helgardere mig og spørge om tingene inden jeg gik igang 😃
Du bør ikke fylde mineraluld i hullet. Vinduet vil virke som dampspærre på den forkerte side af isoleringen, og der vil samles kondens på ruden. Det må du ikke gøre.

Det er en udbredt misforståelse at isoleringsmateriale er god til at dæmpe for gennemtrængende lyd. Misforståelse skyldes nok at mineral ud er god til at lydrefleksioner. Hovedårsagen til at man sætter isolering i lette mellemvægge er for at dæmpe stående lydbølger imellem pladerne.
Køb en tyk spånplade som er 10 cm større en karmhullet - gerne 30mm tyk- og skru den på - på ydersiden. Bor evt. Huller i mørtlen og brug rawplugs til at få pladen fæstnet.
Men kan jeg fyre plade på uden mineral uld, og så ikke få kondens ? 
Annonce
Det er samme problem om det er på ydersiden eller indersiden af pladen. Isolering gør at det bliver koldere foran ruden. Fugtigheden er den samme som inde i rummet og der vil derfor komme kodens. Selv en plade vil virke isolerende, så de bekymringer du gav udtryk for i dit oprindelige indlæg er helt klart begrundet. Det er ikke en ret god løsning. 
Også selv hvis jeg fuger pladen og lukker ordentligt af ? Hvad ville du have gjort ellers? 
Skulle man næsten lave en plade, med et håndtag på, som jeg kunne sætte op når jeg gik i seng, og hive den af når jeg stod op ? Noget mere bøvlet løsning og tænker ikke at den lydisolerer lige så godt som noget jeg har fastmonteret og fuget hele vejen rundt 
Det med aftagelig klap synes jeg er den bedste løsning af dem der er nævnt her. Der ​giver man mulighed for at ​fugten kan tørre op.

Har du overvejet ørepropper? Mange sover med ørepropper hver nat, fordi konen snorker.
Til et beboelsesrum skal der i de fleste tilfælde være et redningsvindue, og det må ikke spærres. Reglerne kan læses i bygningsreglementet.

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også