Udskiftning stolper i jord

Hej,
Det er over 20 år siden jeg fik terrassen bygget og kan se at nogle af stolperne er på vej til at rådne.
Har understøttet en af dem med en soldat.

Jeg tænker over nogle løsninger, måske i har en bedre idé.

Er det tilrådeligt at udskifte med stolper på stolpesko, selvom de er sat i jord grundet stabilitet?
Eller skal jeg bruge samme hul i jorden og sætte ny stolpe ned samme sted? Med grus i bunden selvf. Så får jeg 20 år til :-)

Hvordan laver man en samling mellem den nye stolpe i jord/stolpesko op til eksisterende stolpe? Hedder det tap-samling eller kan man bare støde lige op til den gamle? 

Eller skulle jeg lade de gamle stolper være og sætte nye stolper op vedsiden af istedet? På stolpesko ville nok være nemmest.

Hvis jeg f.eks skal udskifte den ved soldaten på billedet, synes jeg det kan være svært at komme til. Jeg kan selvf flytte soldaten, skære stolpen 50cm over jord. Hive den gamle op af jorden og sætte en ny ned? Hvordan tilpasser man til den gamle stolpe?

Forslag?

Hilsen Thomas

Thomas
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det pæneste vil jeg mene, er at korte det stolperne i passende højde, og grave/bore nye beton stolpefødder i under stolpen.
understøt efterhånden og drej stolpen lidt væk, så du kan komme til med et jordbor. Kan stolpen ikke flyttes, så grav. 
Det billigste er at støbe foden selv i et pap eller plastrør. 

Det bedste er at sætte nye stolper ned som fastgøres ved at stampe grus ned på siden af stolper. Det giver den bedste stabilitet. Sætter man stolper på stolpesko, så skal der være mere kryds afstivning. 
Jeg kan ikke se at den soldat har nogen virkning. Det ser ikke ud til at stolpen er særlig rådden.
Normalt rådner stolper i ​ved jordgrænsen, så du er nødt til at grave et hul for at få det lavet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jo, flere af stolperne er rådne lige omkring jordoverfladen. 
Grunden til soldaten, er at datteren holdt studenter fest med 80 mennesker oppe på terrassen....den sank lidt den stolpe, derfor jeg ​har hævet den lidt og sat soldat ​til støtte.

Men det er jo svært at komme til med et bor under trappen.... kan eksisterende hul bruges, når jeg hiver den gamle stolpe op, eller falder jorden sammen og der skal bores igen?

Thomas
Jeg har fikset en lignende problematik i et plankeværk ved at understøtte midlertidigt, skære stolperne over jordniveau og lave punktfundamenter med nedstøbt relativt kraftigt fladjern der har et buk i 'jordenden'. To jern pr stolpe blev skruet med nogle tykke franske skruer inden støbning og når ca en halv meter op på stolpen.
Har indtil videre holdt i 6 år.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jo, men hvis jeg skærer stolpen helt nede ved jorden, hvordan får jeg så den gamle stolpe op af jorden?

Thomas
Annonce
Når du har skåret den gamle stolpe over, graver du ud ved siden af den så den kan vrikkes lidt til siden. Så kan du sætte en skrue i det sunde træ i den nederste del til at trække i, brugte selv en donkraft til at få den løsnet i det første stykke.
Vedlagt lidt flere billeder fra processen. 

/BOFH 

Troede et kort øjeblik du havde vist en grill-proces, men du bukkede dem simpelthen selv. Imponerende. 
HrT skrev den 06-04-2025 11:37:20

Troede et kort øjeblik du havde vist en grill-proces, men du bukkede dem simpelthen selv. Imponerende. 

Prøvede først at slå på det med en mukkert mens det sad i skruestikken, håndledet sagde nej tak efter de første 3 slag så varme/blødgøring var nødvendigt. Gasbrænder til propan kunne ikke gøre det varmt nok så en esse var næste trin ;-)

/BOFH  

Til trådstarter.
Jordbor er ikke nogen god løsning der. Med helt almindelig spade  kan man grave ned ved siden af stolpe stumpen og den sidder løs. Så er hullet gravet til den nye stolpe. 
Du skal naturligvis lave det en dag hvor der ikke festes på terrasse. Skal remmen hæves lidt kan soldat stil 0,5 - 1,0 m derfra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar, er ved at ha styr på det nu, mangler bare hvordan samling af ny stolpe til ​gammel.

Hvis jeg skærer nuv. stolpe ved soldaten 50 cm over jorden ca, så der er plads til at arbejde, hvordan sættes den nye stolpe sammen mod den gamle?

Hvad ​sker der ved stivheden i konstruktionen ved sådan en samling?

Nu tror jeg ikke stivheden er så vigtig her ved trappen, så sætter nok ​bare et stolpe beslag i beton lige her, men andre ​ydre stolper i konstruktionen der skal skiftes, der sætter jeg dem i jorden igen, men der vil jo komme en samling til den gamle stolpe, så bliver stivheden i konstruktionen ikke dårligere?

Thomas
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også