Udskiftning af stern, men tagpap er i vejen

Hej,

sternen på vores garage skal udskiftes. Det er et fladt tag lavet af tagpap og pappet går op over det øverste sternbrædde. Jeg har vedhæftet nogle billeder af det.
Jeg vil gerne spørge om hvordan jeg bærer mig af med at afmontere bræddet uden at skade tagpappet? Og når det nye brædde monteres, vil det så være tilstrækkeligt at fæstne tagpappet til det ny brædde med klæbeasfalt og en ny sternkapsel?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville blot have løsnet det så meget som muligt og så lagt en strimmel nyt tagpap op mod sternen hele vejen rundt, som jeg ville fuge i samlingen til det eksisterende med tagpapklæber (så selvklæbende tagpap).
Hvis du har en ukrudt brænder kan du varme tagpap op og så skubbe det fri. Det kan nok gøres på 1 - 1,5 m ad gangen. Altså køre brænder frem og tilbage indtil det er blødgjort. Du skal bruge en fladmejsel eller lignende og så kraftige handsker. Den smeltede tjære giver ellers nogle gevaldige vabler. 
Det kan så monteres igen på samme måde. Her er et stump bræt god til at presse det på plads indtil tjæren køler lidt af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Jeg prøver at varme det op og tager det lidt af gangen. ​
Du skal holde øje med eventuel gløder eller brand mindst 2 time efter. Det er normen når man arbejder med varm arbejde på tag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der har jeg dårlige erfaringer med den metode så jeg ville ikke varme det op. Varmen er svær at styre og kan gøre det helt umuligt at arbejde med så det klæber fast imod både træ og værktøj. 
Stanleykniv/hobbykniv til at skære samlingen ned mod taget. Efter endt arbejde brændes/klæbes der en ny strimmel ned som går lidt ind på taget. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg forsøgte i dag, og jeg tror det fungerer at varme det op med en blæselampe og derefter løsne ​det fra træet med en skarp kniv og en spartel. Det ​er sikkert ikke den hurtigste måde, men jeg når i mål på et tidspunkt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også