Hejsa,
Spurgte for godt et års tid siden om input til et træterrasseprojekt, og fik mange gode svar:
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/251231/s/input-til-haevet-traeterrasse#665675Det blev ikke et 2024-projekt, men nu har jeg endelig fået både sadlet og redet. Der er dog et enkent tvivlsspørgsmål om stabilitet, som jeg gerne vil høre jeres mening om.
Noget af input gik på rækværk, sikkerhed, og lovgivning. Så tegnede planen om til noget lidt mere traditionelt: lodrette stolper, hærdet glas imellem, og en trappe, der ikke prøver at sno sig, men i stedet skærer lidt ind i terrassen. Har ikke tegnet det, men lægger også lidt til den eksisterende terrasse, så trappen ikke ender i græsset.
Har bygget rammen nu, og næste skridt er terrassebrædder og trappe.
Så til mit spørgsmål om stabilitet ..
Der var nogle kommentarer på mit oprindelige indlæg om nødvendigheden af stabilisere konstruktionen i længderetningen, så den ikke "falder sammen". Mest oplagt gjort med nogle skrå lægter på fronten. Der var dog også en kommentar om, at det ikke ville være nødvendigt, da jeg allerede havde lagt skrå lægter under strøerne.
I min mening giver ræsonnementet mening: Så længe den vandrette "firkant" er stabil og er fæstnet til bygningen som den skal, så vil stolperne forblive lodrette. Og den stabilitet er til stede i kraft af både de skrå strøer og i kraft af de mange skruer, som terrassebrædderne sættes fast med.
Når jeg alligevel ikke er helt sikker, så er der fordi det måske er en lidt "indirekte" måde at stabilisere på.
Så hvad mener I?
Konstruktionen virker indtil videre meget stabil, men det ville være nemt at sætte yderligere afstivning på, hvis det viser sig nødvendigt. Omvendt vil jeg ikke sætte det på, hvis det er unødvendigt, da det bare bliver endnu en ting, som man kan banke hovedet ind i.
Tillægsspørgsmål: ruderne af hærdet glas tænkes at fungere som gelænder, så der er udsigt fra sofaen, og de er sat af til at måle omkring 165 cm i bredden. Hvor tykt glas ville I vælge at bestille?
PFT for input,
/Martin