Tak for supergode input! :)
je_ns skrev den 04-01-2024 18:34:48
Velkommen på LDS
Mener du skal søge, når du laver en hævet terrasse, også noget med hvor tæt den er på skeel, lokale servitutter kan være skrappere end den generelle lovgivning.
Måske det også kræver et ok fra dine naboer, men hør hos kommunen...
Situationen omkring matrikel og skel er lidt speciel, da sommerhuset sammen med et dusin andre sommerhuse ligger på en lejet grund, og sommerhuset til højre er vores eneste tætte nabo. Reelt er den nabo den eneste, som vil kunne se terrassen og den eneste, som den eventuelt ville kunne genere. Vi har et godt naboskab, som vi ikke vil sætte over styr, så vi vil naturligvis tænke afskærmning ind, og vi vil spørge pænt, når skitserne er gennemarbejdede :)
Spørger også lige kommunen, hvad de tænker, om om der skal ansøges officielt.
(Der arbejdes i øvrigt på at overtale bondemanden til at vi kan grunden, men i givet fald som en samlet matrikel, hvor den forskellige sommerhuse ejer ligelige andele -- altså stadig uden klare skel. Det er en lidt langsigtet proces, men håber da at den falder i hak på et tidspunkt).
AllanE skrev den 05-01-2024 09:23:47
Fedt projekt!
Jeg tror, at uanset hvor stort man bygger, så vil man efterfølgende have ønsket at man liiiiige lavede det ½ meter større. Der ser ud til at være god plads på grunden, så måske skulle du overveje at lave den i 4x4 meter i stedet for 4x3? 4x3 er selvfølgelig en pæn størrelse, men den ekstra meter giver endnu mere luft og plads og koster ikke ret meget ekstra nu.
Derudover: Jeg er ikke ekspert, så andre må på banen, men jeg synes umiddelbart at det er et stort spænd mellem stolperne fra forkant til bagkant. Vil tro, at der skal være en eller flere stolper i midten også.
God pointe. Jeg kunne godt være solgt på at udvide til 4x4 meter, men fruen er lidt skeptisk, så vi skal nok have lagt noget snor ud på græsset. Bekymringen går mest på, om den eksisterende terrasse kommer til at virke "visuelt indeklemt". Tror jeg dog ikke personligt er det store problem, men vi tygger på det.
Hvis vi går 4x4 skal der i hvert fald en række stolper ind i midten. Og måske har du ret i, at det bør der uanset hvad.
GodeVen skrev den 05-01-2024 13:07:30
Da det er hævet mere end 30 cm over jorden skal der være rækværk eller gelændere på på trappe og terrasse.
Se BR18 §58
https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/02/Krav/58_60
Der er lidt mere her under "Hævede opholdsarealer".
https://bygningsreglementet.dk/Historisk/BR18_Version3/Tekniske-bestemmelser/08/Vejledninger/QA/QA_12
Superrelevant, tak for det, det havde jeg ærligt talt ikke tænkt på! :)
Har læst lidt på det, og som jeg læser det, skal der være gelænder i minimum én meters højde ved terrasse og trappe, og det hele skal i øvrigt være sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Min umiddelbare tanke er, at få kan jeg føre strøerne ved kanten højere op og så montere reb i to højder. Alternativt kunne jeg måske få fat i nogle metalstænger, det kunne også se godt ud. Sådan lidt maritimt uanset hvad.
Hvad angår trappe og sikkerhed, så overvejer jeg, om jeg alligevel skulle gå efter en lidt enklere konstruktion, hvor trappen går parallelt med væggen. Så er den lukket på den ene side og skal kun sikres med gelænder på ydersiden. Måske jeg kunne finde en måde at skubbe trappens øverste del lidt "ind i terrassen", så den virker mere integreret.
Men gelænder skal jeg have!
Ildstaal skrev den 05-01-2024 14:53:55
Helt klart rækværk og gelænder!
Og mon ikke du også skal have noget afstivning ude på den lange side for at modvirke tryk i længderetningen (blå pile).
Jo, det skal jeg naturligvis, for at holde forsiden fin og rektangulær. Dit skitserede forslag virker helt rigtigt.
perhans skrev den 05-01-2024 14:57:16
Jeg ville lukke terrassen af nedenunder med brædder der matcher huset, dels fordi det nem kommer til at se grimt ud nedenunder hvor det er svært at slå græs og alt muligt ragelse nemt ender med at stå og dels fordi området fint kan bruges til opbevaring af ting der kan tåle at stå ude.
God pointe. Det bliver nemt til noget træls spildplads under terrassen.
Vi tænkte lidt over det, og vi er lidt bange for, at hvis vi bygger det som en "kasse", så bliver det lidt for dominerende set fra den nuværende terrasse. Men der er nok ikke andet at gøre en af prøve det i sketchup og se hvordan det ser ud.
Alternativt kunne man lave en lidt "lettere" variant hvor jeg nøjes med at lægge et gulv ind lidt hævet over jorden (hvor der godt kan samle sig lidt vand af og til) og lægger nogle tagplader under selve terrassen for at lede regnvand væk. Så får man stadig en brugbar "hylde", som kunne være fin til brænde, kajakker, måske hyndebokse.
Det ville i hver fald være synd at lade muligheden gå til spilde.
HrT skrev den 05-01-2024 18:36:46
Jeg vil blot tilføje, at din sketch er imponerende. Er det gratis versionen?
Takker :) Jeg kompenserer nok generelt lidt for min manglende praktiske erfaring ved at nørde ekstra meget omkring planlægningen.
Jeg har for nyligt betalt for versionen lige over den gratis version, men egentlig mest fordi den havde en meget tidsbesparende funktion til at "stemple" formen gennem på de røde vægelementer. Kan ikke lige huske, hvad den ellers gav af funktionalitet. Alt hvad har med den nye terrasse at gøre kunne såmænd lige så fint laves i den gratis version, og har været fint tilfreds som gratist i en del år.