Montering af ladestander hunstik

Hej 

Jeg har lige fået installeret et solcelleanlæg med indbygget billader. Anlægget står indvendigt i mit skur og jeg vil gerne have ført mit type 2 kabel ud på den anden side i carporten hvor jeg vil montere en kabelholder. Jeg ønsker ikke at lave så stort et hul så ladestikket kan komme igennem skurvæggen og jeg har derfor købt et ladestander hunstik som jeg vil montere i en boks på ydersiden af carporten. Jeg har et ekstra ladekabel som jeg vil sætte i solcelleanlægget også kappe kablet og montere det i det det nye stik. Mit spørgsmål er hvordan gør jeg det, det er ingen skruepoler på stikket, det ser ud som om man skal bruge nogle specielle stikben i forskellige diameter, se de vedhæftede billeder, er der nogen med elektriker erfaring som ved hvordan kablet kan monteres forsvarligt på stikket. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må se i producentens datablad, hvad der skal bruges til at samle det med. Mangler der ikke også en bagdåse?

Det er i øvrigt ikke lovligt at forlænge kablet efter første stikkontakt.
jenshøj skrev den 27-03-2025 19:15:22

Du må se i producentens datablad, hvad der skal bruges til at samle det med. Mangler der ikke også en bagdåse?

Det er i øvrigt ikke lovligt at forlænge kablet efter første stikkontakt.

Og vel heller ikke lovligt at føre den gennem bygningsdele, og ud i et andet rum...

Vi prøver igen, i morgen --
Kan du ikke forklare lidt nærmere, hvilken billader, det drejer sig om. Måske kunne du flytte laderen, så du kunne bruge dit ladekabel uden forlængelse.

fase
Det ligner at det stik du har kan bores ind i væggen, her efter kan du sætte dit lade kabel i laderen og ind bag stikket,
På den måde har du forlænget dit lade kabel ud i et nyt stik, hvor du så kan sætte et andet kabel i og tilslutte din bil.

Du må endelig ikke klippe stikket af dit lade kabel, der sidder ofte en temperatur måler og andre ledninger som bilen kommunikere med, det får man ikke bare lige samlet igen.

Nu blev jeg lige nysgerrig og fandt stikket på nettet. Det er fra producenten Zencar https://www.zencar.net/product/ev-charging-socket/
Det kan købes med ledninger monteret hos forskellige Kina-webshops, og ser så ud som på billedet.
Benene i stikket er crimp-terminaler, som kan tages ud under montering.
Drop det.

Hvis du ikke vil lave et stort hul i beklædningen til et færdigsamlet kabel, så tag et bræt ud og lav et lille hak i kanten af det, så ledningen kan komme igennem. Montér bræt igen. Så har du ikke lavet større hul end det du ville skulle lave til det eksterne stik. Tilgengæld slipper du for en crimp samling, som du ikke kan lave ordenligt.
Og ja, en forlængerledning må ikke gå gennem bygningsdele, men det er langt at foretrække frem for en dårlig samling.

Annonce
selve fastgørelsen skal gøres med de maskin skruer der ses. Stikket er beregnet til at sidde i låget på en boks så det kan skrues fast bagfra,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres svar, jeg dropper stikket og prøver at finde en låge eller lignende som jeg kan montere i skurvæggen og føre kablet igennem, lidt a la det vedhæftede billede som dog er til et skrivebord, er der nogen som har et link til en egnet gennemførings klap.
Hvad sker der, hvis man melder solcellerne fra, og dermed ikke får refusion af solgt energi til forsyningen, men i stedet får afgiftslettelse for ladestrøm til elbilen?

fase
Godt spørgsmål. Værdien af den strøm man kan sælge er ikke ret stor, sammenlignet med den strøm til opladning som man skal købe og derfor betale afgift af. Altså hvis man kører mere end 5000 km om året. Under det kan det  ikke svare sig at betale abonnement for afgiftsrefusion.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis