Ujævne spær

Hej 
Vi har taget isolering og loft ned (se vedhæftet billede). Det skal genetableres og vi vil sætte gipsloft op. 
Nu til mit spørgsmål.
De eksisterende spær "hænger", så skal vi bare sætte forskalling op eller giver det mening at rette op med spærtræ? dvs. montere det på siden af de eksisterende spær som "hænger".
På forhånd tak!
Mvh Christine
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt retter man op ved at sætte klodser imellem forskalling og spær. Når man sætter forskalling op, har man et par spandfulde ca 10 x 10 cm plader af forskellig tykkelse. Det kan være 8 og 10 mm krydsfiner, 3 mm masonite og måske noget tagpap. Brædder stump er ikke så gode da de flækker.
Er du i tvivl om hvordan man trækker snore så vender du tilbage.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan gøre som Erik bekriver eller sætte nogle 45x95 regler på siden, som du sætter op efter nogle snore og rette spærene op på den måde, jeg synes den sidste måde er lettere, men det er smag og behag.
Tak for jeres input 😀 
Hvordan trækker jeg snore???
chris2412 skrev den 27-03-2025 10:53:02

Tak for jeres input 😀 
Hvordan trækker jeg snore???

Ved at slå nogle firkantede søm i på undersiden af de 2 yderste saksespær, og trække en stram snor imellem. Højden på snoren sætter man så den passer med 1 forskallingsbrædt + en masonitbrik. Så er det lynhurtigt at finde rette højde efterfølgende da der bare skal være luft nok over snoren til brikken kan komme ind alle steder.

I øvrigt er Elmandens metode med ​klodser og murpap både den nemmeste og billigste måde at rette op på. 

Selvbygger med stort S. 
Det er ikke sikkert de 2 yderste saksespær er lige eller er de laveste, så jeg mener du skal have noget andet som basis.
Ved gavle skal du have et bræt/lægte  som er lige, som  sidder på samme måde som saksespær. Den skal bære forskalling helt ude i enden. Den skal samtidig være basis for snor så loftet bliver lige både på langs og op af saksespær. 
Så kan du trække snor som DIY forklarer. Det kan være firkantede søm, men når det er samme længde snor kan man lave løkke i hver ende, så den kan sidde på en skrue. Husk meget stramt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også