Genvex - kan man opsætte en knap til boost i badet?

Vi nærmer os tidspunktet for åbne vinduer og dermed næsten slukket genvex. Genvex har dog stadig en vigtig funktion i vores badeværelse og toilet.

Jeg synes det er lidt for omstændigt at bruge tryk fladen (som hos os lejlighedsvis låser i et under punkt, hvorefter jeg så skal tænde/slukke strømmen for at få det hele til at virke igen). Derfor undrer jeg mig om det er muligt på en simpel måde at koble et trådløst tryk til at styre niveauerne eller boost funktionen i Genvex anlægget (300xl)?
Vi nærmer os tidspunktet for åbne vinduer og... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har 23°/60% fugt ​pt på badet. Genvex måler 44% men det er jo for al udsugning. 
Jeg medgiver at Genvex fugtigheds styring har ikke været den bedste. 
GodeVen skrev den 11-06-2025 14:46:25

Jeg medgiver at Genvex fugtigheds styring har ikke været den bedste. 

Præcis. Så min tanke var at sætte eks systemet helt ned i 10% udluftning, så det ikke står stille, men så på en eller anden måde starte boost funktionen via zigbee tryk eller lignende, så den værste fugt tages efter bad, men anlægget ikke forsøger at affugte hele Nordsjælland 

Du kan sagtens få fugtighedsstyringen til at sætte i gang, når det kommer over en vis fugtighed. Problemet er at grænseværdien bør være forskellig afhængig af årstiden. Man riskerer at den kører når man ikke ønsker det om efteråret, hvis man bruger samme indstilling som om vinteren. Der findes bedre metoder end blot en grænseværdi. Styringen kan fx holde øje med om fugtigheden stiger relativt hurtig. Genvex og Nilan har brugt meget simple styringer, men grundlæggende virker de. 

Dit ønske om en trykknap er lidt specielt. De fleste vil have automatik. 
GodeVen skrev den 11-06-2025 15:31:00

Du kan sagtens få fugtighedsstyringen til at sætte i gang, når det kommer over en vis fugtighed. Problemet er at grænseværdien bør være forskellig afhængig af årstiden. Man riskerer at den kører når man ikke ønsker det om efteråret, hvis man bruger samme indstilling som om vinteren. Der findes bedre metoder end blot en grænseværdi. Styringen kan fx holde øje med om fugtigheden stiger relativt hurtig. Genvex og Nilan har brugt meget simple styringer, men grundlæggende virker de.

Dit ønske om en trykknap er lidt specielt. De fleste vil have automatik. 

Hvad er en fornuftig værdi for eks nuværende sommerperiode?

Det kan være 10-20 procent-point over husets relative fugtighed. Man kan prøve sig frem. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis