Genvex - kan man opsætte en knap til boost i badet?

Vi nærmer os tidspunktet for åbne vinduer og dermed næsten slukket genvex. Genvex har dog stadig en vigtig funktion i vores badeværelse og toilet.

Jeg synes det er lidt for omstændigt at bruge tryk fladen (som hos os lejlighedsvis låser i et under punkt, hvorefter jeg så skal tænde/slukke strømmen for at få det hele til at virke igen). Derfor undrer jeg mig om det er muligt på en simpel måde at koble et trådløst tryk til at styre niveauerne eller boost funktionen i Genvex anlægget (300xl)?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor slukker du din Genvex om sommeren?
Genvex kan give frisk luft om sommeren uden at man skal åbne vinduer for fluerne. Er den med bypass kan den også give kølig luft om natten.
GodeVen skrev den 26-03-2025 12:09:45

Hvorfor slukker du din Genvex om sommeren?
Genvex kan give frisk luft om sommeren uden at man skal åbne vinduer for fluerne. Er den med bypass kan den også give kølig luft om natten.

Slukker ikke helt. Skruer langt ned fordi vi har vinduerne åbne nærmest 24/7 (sydvendte vinduer = varmt). Så selv med bypass er det ulidelig varmt hvis ikke vi har vinduerne åbne - og så går fidusen vel lidt af ventilation hvis der alligevel er åbne vinduer (Velux i opholdsrum, normale vinduer i resten). 

Vores oplevelse er, at Velux vinduerne står åbne nærmest hele tiden sommeren igennem (dvs maj-september ish), men badet og toilet er nordvendte og meget koldere, så der er vinduerne sjældent åbne og ikke nok til at fugt forsvinder 
Ifølge manualen (optima 270 styring) er der en potential fri indgang, L1, der sandsynligvis kan bruges.
Det kan sikkert kobles sammen med en zigbee knap, og et relæ. ( hvis det skal være trådløst)
Så det burde være muligt - men hvordan man konfigurerer anlægget ved jeg ikke. 
Fik du koblet en knap til boost funktionen? :) 
Annonce
Den potentiale kontakt kan f.eks. kobles på lyset i badeværelset, via et relæ.
Har gjort ovennævnte, dog på Nilan anlæg 602 styring, hvad burde være det samme.
Når lyset tændes i toilet og eller badeværelset går anlægget op på fuld hastighed.
Når lyset slukkes går anlægget ned på lav hastighed, den daglig indstillet hastighed.
Via det installeret relæ kan der indstilles forsinkelse på efter løb, f.eks. 15 eller 30 min.
Jeg kan nemlig ikke se nogle indstillinger på skærmen for hvad der sker når relæet kortslutter potential-frit kontakt. Kører anlægget så på Trin 4 eller 100% omdrejninger? Det kunne være rart, hvis man kun indstille hvad der sker ved tryk. 
Jeg kunne ikke overskue det vs husets øvrige programmer. Nu, hvor sommeren er her, ville jeg foretrække at udsug kun kørte ved bad, og ikke - som nu - konstant. Jeg kan bare ikke overskue at sætte mig nok ind i det (for lige præcis diagrammer er russisk for mig)
Hvis jeg forstår dig ret, er det du ønsker ikke en normal måde du ønsker at køre anlæg på.

Det mest almindelige, er køre med lav ventilation hele tiden, og lade en fugtighedsføler sætte hastigheden op på maksimum. Den vi så automatisk sætte hastigheden op ved bad. Det er nødvendig, at den kører med svag ventilation hele tide, så der kommer luft forbi fugtighedsføleren. 
GodeVen skrev den 11-06-2025 14:11:36

Hvis jeg forstår dig ret, er det du ønsker ikke en normal måde du ønsker at køre anlæg på.

Det mest almindelige, er køre med lav ventilation hele tiden, og lade en fugtighedsføler sætte hastigheden op på maksimum. Den vi så automatisk sætte hastigheden op ved bad. Det er nødvendig, at den kører med svag ventilation hele tide, så der kommer luft forbi fugtighedsføleren. 

Ja, men jeg kæmper meget med at finde det korrekte fugtighedspunkt pga varierende varme. Hvad bør jeg sætte den på nu, hvis jeg ikke vil have fuld gas blot fordi det regner udenfor? 😅

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis