Tilslutning af ovn

Hej Venner.

Jeg ved at det spørgsmål er stillet nogle gange men synes ikke det besvare mit tilfælde.

Jeg har en ovn samt kombiovn, finsmakare fra Ikea.

På både ovnen og kombiovnen står der max. 220-240 volt.

Ud fra dette tænker jeg at de max kan tåle tilslutning til en fase, men alligevel fortæller en ven samt mange forums at en ovn skal tilsluttes 2-3 faser.

Kan jeg få det sort på hvidt ? 

Jeg har iøvrigt kun den her en ​5 leder kabel på 2,5 som de skal deles om. 16 ​ah
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at give dig svar skal vi bruge et tilslutningsdiagram. Det er normalt placeret i nærheden af kabelindgangen. Typeskiltet fortæller også noget, så et par billeder vil bære velkomne.

Søren O
Når der på ovnene står max 220 - 240V, betyder det, at de skal tilsluttes fase og nul. Hvis ovnene ikke bruges samtidig, kan fasen være fælles. Ellers bør tilslutningen være til hver sin fase. Og selvfølgelig nul og jord.

fase
men alligevel fortæller en ven samt mange forums at en ovn skal tilsluttes 2-3 faser.
Det er klog at tage mærkeplade mere alvorlig end ven og ældre forums. 
I de sidste 20-25 år ser man stort set kun 230 v tilslutninger til ovne, vaskemaskiner og tumblere. 
Komfurer tilsluttes ofte 2 faser og nul. Det betyder ikke at de kører på 400 v men blot at hver halvdel kører på 230 V 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej venner 

Nu har vi forsøgt at tilberede ​vores første måltid i ovnen. Den er kun tilsluttet 1 fase, som det står ​man skal på selve ovnen. ​Sikringen slog dog fra efter ​ca. ​10 min. Ovnen var sat til 200 grader celsius.

Burde jeg prøve med 2 faser ? 
Nej, du skal ikke røve med to faser, hvis der på ovnen står 220 - 240V. Hvor stor er sikringen i gruppen, der forsyner ovnen? Og hvormange watt bruger ovnen? En 16A sikring kan forsyne 3,6 kW.
Er ovnen tilsluttet til en fase, der ikke er fælles med f.eks. en kogeplade?

fase
Annonce
Hvor stor er sikringen?
Nej, du skal ikke røve med to faser, hvis der på ovnen står 220 - 240V.
Der skal selvfølgelig stå prøve og ikke røve.

fase
Ud fra manualen så bruger den 3390 watt ved max belastning der kræver at den sidder på en 16 A grp Hvor der ikke må være andet tilslutte (teoretisk kan du bruge ca. 300 mer) men er den andre ting tilslutte i køkkenet på denne fase så vil din sikring slå fra
 P.g.a. af overbelastning.
som sagt er der 3 faser på det her kabel. 1 til ovnen, 1 til kombiovnen men den var ikke tændt og en som ikke er tilsluttet. Jeg må lige dobbelttjekke imorgen om elektrikeren er kommet til at sætte en 13 ah gruppe. Jeg havde ellers noteret, at det var til en ovn så han burde vide det.

Jeg vender tilbage.
Jeg har nu kigget på gruppen og der er korrekt nok 16A.

Min ​ovn trækker max under 3400w.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis