Spørgsmål vedr. understøbning og eksisterende fundament

Hej alle.

Vi er i gang med at brække beton gulvet op, så vi kan udlægge gulvvarme og isolering.

Ydermurene har en sokkel der går 90cm ned. Det er intet problem.

Problemet er de indvendige vægge (af leca) er med meget lidt sokkel omkring 29cm og jeg er nu blevet i tvivl om man overhovedet kan kalde det en sokkel, da det blot ligner en stor betonklat man har lagt under betondækket langs væggene(meget ujævn) samtidig ligner det ifm. vi har banket pudslaget af at pudsen falder ud under væggen leca væggen. Så er bange for om de kan kollapse.

Min plan var, at understøbe, da jeg skal lidt længere ned for, at få plads til gulvvarme opbygningen.. Men inden jeg sætter for meget i gang ville jeg lige have nogle andres bud på hvad der bør gøres her.

1. Kan det overhovedet beregnes som en sokkel som anvist på billede?
Eksisterende gulvopbygning var
Pudslag
Beton
+ ekstra beton under indervægge.

2. Hvis man skal understøbe det, bør jeg så banke det gamle væk helt op under leca væggen før jeg støber nyt?
Jeg ville jo helst kunne genbruge noget af det eksisterende for at undgå for mange lecablokke og unødigt arbejde.

Håber en kan give et bud!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da en fin sokkel, men er noget ujævn da den er støbt i en grøft som måske har skredet lidt i siderne. 
Det ligner Fibo letbeton elementer, eller lignende fabrikat. De er ikke så sarte hvad angår udgravning under dem. Normalt siger man 1 m understøbning ad gangen, men her ville jeg godt tage 1,5 m afgangen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Ev elmand.

Tusind tak for svar.

1. Jeg tror det der bekymre mig er, at det ligner lecavæggen har sluppet beton fundamentet, da jeg nærmest kan se ind under den nogle steder efter pudslaget er blevet banket af

2. Soklen er meget ujævn under og bølger noget. Vil det være et problem hvis jeg støber lecablokke under?
Tilføjet billede
Det vil ikke være et problem, at støbe op under denne sokkel, men du får nemmere ved at lægge isolering ud hvis der står 2 - 3 leca blokke muret op under væggen. 
Din væg er et fabriks fremstillet element med jernarmering indbygget, og det er hejset på plads i hele væggens længde. Så der er ingen problem i at det nogle steder ikke står helt imod gulvet. 

Kan jeg nøjes med en enkelt række, da det vil være tilstrækkeligt ift. den endelige højde?
Annonce
Jeg mener ikke du kan nøjes med 1 række leca sten. Så vil du kun kunne få ca. 15 cm isolering, hvis vi taler om understøbning helt op under vægge. 

Jeg tænkte at med den eksisterende sokkel, hvis jeg har mulighed for at få den mere plan, så har jeg en højde på 53cm samlet, hvis jeg tilføjer en enkelt række lecablok på 19cm i højden, så skulle det være tilstrækkeligt?
Hvis jeg graver længere ned end til en enkelt lecablok nærmer jeg mig lidt for meget ydre soklen på 90cm, hvilket jeg ville være lidt nervøs for.
Jeg ville ikke mure leca blokke op under en så ujævn sokkel. Det er ikke nemt at få den sokkel jævn uden at du ryster det hele løs.
Jeg ville grave en smal grøft under sokkel kun fra den ene side, og så børste sokkel nogenlunde ren på underside. Så kan man fylde beton ind under ved at kaste det med murerske. Blandingen skal ikke være tynd. Det vil gøre det lettere at styre hvis du har en stor dynge murbrokker som skubbes ind også. De optager hurtig lidt af vandet i beton så du kan styre det op imod sokkel. Når det kun er ca. 20 cm højde så mener jeg ikke at beton svinder nævneværdig i højde
Jeg skriver "grav kun fra den ene side" så er det for at have noget som holder igen fra den anden side. 
Og stadig kun 100 -120 cm ad gangen. 

Tusind tak for svar!

Hvilken blanding og blandingsforhold ville du bruge til betonen?
Hvis det er støbemix du tænker så er det 6-7 dele mix til 1 del cement. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis