Flytte afløb i badeværelse med gulvarme- Kan jeg undgå at hugge hele gulvet op?

Hej alle,

Jeg skal i gang med at renovere badeværelse.

Vi ønsker at flytte nogle afløb, og min umiddelbare tanke, er at jeg nok ikke kan komme udenom at skal hugge hele gulvet op, da jeg vil komme i karambolage med de eksisterende gulvvarme-slanger, når afløb flyttes. Badeværelse er kun 6 m2 så det er også en beskeden opgave tænker jeg.

Vores VVS'er var på besøg i dag, og han nævner muligheden for en nålestiksoperation. Altså kun at hugge gulvet op i de områder hvor afløbene skal flyttes. Og bevare eksisterende gulvvarme.
Jeg er selv lidt skeptisk overfor om dette kan lade sig gøre. Men det lyder umiddelbart som en billigere løsning, da jeg udgår at skulle støbe hele gulvet på ny og nye gulvarmeslanger. Og så er jeg jo lutter øren ;)

Jeg har "kortlagt" gulvarmeslangerne mellem eksisterende afløb og nye afløb ved hånds-på-lægnings metoden. Dvs. sluk for varmen et par dage, og så tænd for fuld drøn, og efter en times tid er gulvet varmt der hvor slangerne er (sådan cirka).
Jeg har altså ikke et millimeter præcis overblik over eksistende gulvvarme slange, som jeg vil kunne få med et termisk kamera. Men jeg ved at der findes gulvarmeslanger i det område hvor jeg gerne vil flytte afløb.

Er der nogle der har været ude i en lignende øvelse før? Er der et alternativ til at hugge hele gulvet op? Hvis der ikke lå gulvarme slanger mellem nuværende og nyt afløb, ville jeg være mere optimistisk, men jeg kan ikke se hvordan afløbet kan lægges ind under eksisterende gulvvarme, uden at komme til at beskadelige slangerne ved ophugning? Er der noget jeg overser? Er der en nemmere løsning?

Jeg har vedhæftet en ikke helt målfast skitse.

De bedste hilsner
Søren

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan nogen gange godt lade sig gøre at knuse det gradvist, spørgsmålet er om det er bøvlet værd for man skal være meget forsigtig. 
Kan du skaffe erstatningsfliser til dem der uvægerligt vil ryge?
Er det tilsluttet i samme rum eller ført til en blandesløjfe et andet sted?
Ift afløb så skal du jo også have afblændet det nuværende så det ikke bliver en rotterede under gulvet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH,

Tak for svar. Interessant at det faktisk godt kan lade sig gøre. Så blev jeg det klogere.
Jeg har forsøgt at illustrere det med en princip-skitse. Er det sådan du mener man kan knuse det gradvist på hver side af gulvarme slange? Eller det dømt til at gå galt?

Jeg mangler måske at fortælle at der skal nye fliser på. Så de gamle fliser skal under alle omstændigheder tages af hele gulvet. Men det er vel også en relativt mindre opgave end at hugge betongulvet op?

Gulvvarmen er uden blandesløjfe, og koblet direkte på fjernvarme.

Ja, du har ret i at de gamle afløb skal sløjfes.  Hvis man går med nålestiks-operationen, tror jeg man må hugge op i en vis diameter omkring det gamle afløb for at det kan lade sig gøre. Så kan kloakmesteren få lidt plads til tilslutte de nye afløb her, og samtidig sløjfe de gamle.

Jeg har lige været ude ude i samme overvejelser, jeg valgte at lave kuvertfald i brusenichen i stedet for et unidræn, som vi heller ville have haft.
For det første tror jeg nemt man kan skade gulvvarneslangerne, og ikke smart at skulle lave samlinger under gulvet.

Jeg fjernede kun de gamle fliser i bruseområdet, så blev det lige lidt lavere, og med ny vådrumsmembran der.

Vægfliserne blev spartlet over, og resten af gulvet kom fliserne bare oven på.

Vi prøver igen, i morgen --
sketelsen skrev den 17-03-2025 15:35:27

Jeg mangler måske at fortælle at der skal nye fliser på. Så de gamle fliser skal under alle omstændigheder tages af hele gulvet. Men det er vel også en relativt mindre opgave end at hugge betongulvet op?

Gulvvarmen er uden blandesløjfe, og koblet direkte på fjernvarme.

Hvis byggeriet er fra før slut 1980erne skal du alligevel have testet for asbest i fliseklæb og havde det saneret autoriseret - og så bliver det alligevel en større opgave. Men er det nyere og du kan nøjes med kun et hugge noget af gulvet op kan du jo forhøre dig hos murer om hvad forskellen vil være i pris.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej,

Tak for Jeres svar.

@je_ns: Det ser godt ud  . Kuvertfald er helt klar en mulighed, der skal overvejes, da der potentielt er en del penge at spare. Jeg er enig i at jeg helst vil undgå samlinger i gulvarmeslangerne.

Kunne du undgå at skulle forhøje afløb? Er vægfliser spartlet og filtet? Eller "bare" malet?

@buller: Huset er fra 1986, men badeværelse er renoveret efterfølgende kan vi se. Usikker på hvornår.
Jeg er faktisk i tvivl om hvornår man stoppede med at bruge asbest i fliseklæb.
Her fremgår det til 1977: https://asbest-huset.dk/fliseklaeb/

Men jeg mener også jeg har læst andre kilder hvor det står at det først stoppede sidst i 1980erne, som du nævner. Hvor plejer du at hente informationer om asbest henne?

mvh
Søren

Annonce
sketelsen skrev den 18-03-2025 14:26:06

Hej,

Tak for Jeres svar.

@je_ns: Det ser godt ud  . Kuvertfald er helt klar en mulighed, der skal overvejes, da der potentielt er en del penge at spare. Jeg er enig i at jeg helst vil undgå samlinger i gulvarmeslangerne.

Kunne du undgå at skulle forhøje afløb? Er vægfliser spartlet og filtet? Eller "bare" malet?

mvh
Søren

Jeg fjernede de gamle gulv fliser i bruseområdet, så højden passede til de nye fliser..

Men eller må man godt forhøje, med rammer, og brug af den rigtige klæber, ifølge Purus er det lovligt. Link

Jeg sleb de gamle vægfliser over med en diamantkopsten, for at få en ru overflade, og fjerne evt, høje hjørner.
Ja trak jeg det over med en gang Alfix Combifix  fliseklæber, og sleb det let over med diamantkoppen.
Så fik det først en gang vådrumsspartel, og så nogle gange vådrums rullespartel, slibning og derefter glasfilt og vådrumsmaling.
Tidskrævende men det er vores gæstetoilet, efter børnene er flyttet hjemmefra, så det gjorde ikke noget det tog lidt tid.

Vi valgte så at have 2 vaske igen, så det passede med de tekniske installationer..

Vi prøver igen, i morgen --
Det vil være næsten umulig at flytte det afløb uden at hugge store dele af gulvet op. Det vil med et eller andet højt procent sikkerhed skade slanger et eller flere steder. Desuden koster slanger ikke ret meget, så på den led er der ikke noget at spare
Fra det gamle afløb kan røret gå 0,5 - 1 m ned ad i gulvet før det drejer ud af huset. Her skal du ned og finde den bøjning for at få røret ført hen til det nye sted. Så skal du have ført nogle rør ved at grave tunnel under det tilbageværende gulv. Her skal du så have rørstykker ned i og sat sammen med fald og det hele. 
Det er også stort set umulig at reparere vådrums sikring, hvis der overhovedet er nogen. Det skal repareres med et vist overlæg, og når du hugger fliser op for at finde "sund" gummi membran går denne også i stykker. 
Og hvordan vil du reparere de "nåle stik huller" og bagefter fliser så det bare en nogenlunde ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
sketelsen skrev den 18-03-2025 14:26:06

Hej,

Tak for Jeres svar.

@je_ns: Det ser godt ud  . Kuvertfald er helt klar en mulighed, der skal overvejes, da der potentielt er en del penge at spare. Jeg er enig i at jeg helst vil undgå samlinger i gulvarmeslangerne.

@buller: Huset er fra 1986, men badeværelse er renoveret efterfølgende kan vi se. Usikker på hvornår.
Jeg er faktisk i tvivl om hvornår man stoppede med at bruge asbest i fliseklæb.
Her fremgår det til 1977: https://asbest-huset.dk/fliseklaeb/

Men jeg mener også jeg har læst andre kilder hvor det står at det først stoppede sidst i 1980erne, som du nævner. Hvor plejer du at hente informationer om asbest henne?

mvh
Søren

Det er heller ikke nemt - og desværre er de rikek politisk interesse i at gøre det mere overskueligt som fx i vores nabolande.
Asbest-huset er en fælles fagorganisationsside - ment til murere, VVsere, tømrere og elektrikere mm .
Udover denne er der to primære steder - SBi (statens byggeforskningsinstitut) som er lidt langhåret og teknisk og Arbejdstilsynets vedlejninger - https://at.dk/arbejdsmiljoe/asbest/asbest-i-arbejdsmiljoeet/byggematerialer-med-asbest/
Hvis du kigger i Arbejdstilsynets vejledning - den der anvendes af myndigheder ved vurdering  - så fremgår det at Alfix fliseklæb med asbest blev brugt frem til 1976 som den sidste "kendte" anvendelse. I 1980 blev det forbudt at anvende asbest med undtagelse af bestemte områder (så forbudt i fliseklæb fra 1980) og i 1986 helt forbudt at anvende indendørs (med meget få undtagelser).
Derfor fremgår det i Arbejdstilsynets vedlejning at Asbest i fliseklæb kan være anvendt (lovligt) frem til 1980.

Er byggeriet fx fra 1981 ville en test klart være relevant. For man kan ikke forvente at alle håndværkerne følger loven og har bortskaffet deres lager af produkter der er ulovlige.
Er badeværelset fx fra 1990 er det ret usandsynligt at nogle har haft et lager stående i 10 år som de bruger selvom det er ulovligt.
Man kan heller ikke forvente at den renovering af badeværelset senere hen som du nævner er blevet gjort ifølge daværende lovgivning (dvs asbestscreening og fjernelse af asbest af folk med asbestuddannelse).

Sansynligheden for asbest i fliseklæben i dit tilfælde fra 1986 er nok relativ lille. En test er dog ret billig.
Sansynligheden for asbest andre steder i huset i asbestcementpodukter og eternit (fx tag og aftrækskanaler mm), bundne pakninger ved skorstene og lign, og pakninger i brændeovn og fyr vil være relevant at tjekke/teste ifm. renovering.

Lang forklaring - men så er du noget bedre rustet i hvertfald.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tusind tak for alle Jeres svar.

Vi har besluttet at banke hele gulvet op, få flyttet installationer og så lægge nyt betongulv med gulvvarme.

Jeg får en murer til at støbe gulvet, men jeg skal selv grave ud.
Udfra det tegningsmateriale jeg har fundet, kan jeg ikke se hvordan der er isoleret under nuværende gulv.
Energirapporten gætter på 200mm leca, baseret på byggeskik.

Murer foreslår at grave lidt ekstra ud så der er plads til ca. 300 mm af den grå flamingo.
Under flamingo'en foreslår han at lægge et tynd lag sand. Størrelsesorden 5 cm. Mest for at kunne lave plant underlag.

Er det sådan det bør gøres? Jeg synes at kunne læse mig frem til at sandpuden skal være væsentlig større?

Jeg anerkender at min murer har meget erfaring, og det tiltaler mig selvfølgelig hvis jeg kan undgå at skulle grave 20-30 cm ekstra ud. På den anden side gider jeg heller ikke at lave en dårlig løsning, nu når jeg er alligevel er igang.

mvh
Søren

Der er slet ingen grund til at grave længere ned. Det er kun for at kunne lave en jævn bund for isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også