Flytte afløb i badeværelse med gulvarme- Kan jeg undgå at hugge hele gulvet op?

Hej alle,

Jeg skal i gang med at renovere badeværelse.

Vi ønsker at flytte nogle afløb, og min umiddelbare tanke, er at jeg nok ikke kan komme udenom at skal hugge hele gulvet op, da jeg vil komme i karambolage med de eksisterende gulvvarme-slanger, når afløb flyttes. Badeværelse er kun 6 m2 så det er også en beskeden opgave tænker jeg.

Vores VVS'er var på besøg i dag, og han nævner muligheden for en nålestiksoperation. Altså kun at hugge gulvet op i de områder hvor afløbene skal flyttes. Og bevare eksisterende gulvvarme.
Jeg er selv lidt skeptisk overfor om dette kan lade sig gøre. Men det lyder umiddelbart som en billigere løsning, da jeg udgår at skulle støbe hele gulvet på ny og nye gulvarmeslanger. Og så er jeg jo lutter øren ;)

Jeg har "kortlagt" gulvarmeslangerne mellem eksisterende afløb og nye afløb ved hånds-på-lægnings metoden. Dvs. sluk for varmen et par dage, og så tænd for fuld drøn, og efter en times tid er gulvet varmt der hvor slangerne er (sådan cirka).
Jeg har altså ikke et millimeter præcis overblik over eksistende gulvvarme slange, som jeg vil kunne få med et termisk kamera. Men jeg ved at der findes gulvarmeslanger i det område hvor jeg gerne vil flytte afløb.

Er der nogle der har været ude i en lignende øvelse før? Er der et alternativ til at hugge hele gulvet op? Hvis der ikke lå gulvarme slanger mellem nuværende og nyt afløb, ville jeg være mere optimistisk, men jeg kan ikke se hvordan afløbet kan lægges ind under eksisterende gulvvarme, uden at komme til at beskadelige slangerne ved ophugning? Er der noget jeg overser? Er der en nemmere løsning?

Jeg har vedhæftet en ikke helt målfast skitse.

De bedste hilsner
Søren

Hej alle, Jeg skal i gang med at renovere... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ev-elmand

Tak for svar. Havde nok på fornemmelsen at jeg havde misforstået noget.

Måske skyldes min forvirring at jeg måske har læst omkring etablering af terrændæk ved nybyggeri. Altså at man skal sikre sig at underlaget er bæredygtigt og stabilt. Ved renovering må det vel forholde sig lidt anderledes, eftersom der har ligget badeværelse her i 40 år, så underlaget er jo stabilt.

Du vil heller ikke døje med at vibrere de par cm sand, eller?

For prins knud:
1. hug beton gulv op.
2. grav leca og jord væk så der plads til 30 cm isolering og 10-12 cm betongulv.
3. Ret underlag af med sand for at sikre plan flade
4. nedlæg isolering

Ja det er sådan det skal gøres. Det behøver ikke nogen vibrering. Du må helst ikke grave dybere ned end nødvendig. Så er jorden under stadig fast. Er der et par steder hvor det er nødvendig på grund af kloakrør, så skal det stampes godt op. Måske med en hjemmelavet brolægger jomfru. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det lyder som en god løsning, man fortryder jo sjældent at lave tingene rigtigt.

Måske dine vandrør trænger til udskiftning også ??

(mine er rør i rør,ellers havde jeg også hugget gulvet op, de var så også i vejen hvis jeg skulle have flyttet gulvristen)

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også