Egen boring med en centrifugalpumpe og hydroforetank.

Vi tager chancen og søger hjælp herinde angående vores egen boring med en centrifugalpumpe og hydroforetank.
I fredags var vi så uheldige, at strømmen til vores pumpe blev afbrudt, hvilket vi ikke lagde mærke til, før der ikke længere kom vand ud af hanen. Vi fik derefter tændt for pumpen igen, men siden da har vi ikke kunnet få den til at køre ordentligt eller opretholde et konstant tryk. Den kan køre i cirka ét minut med et tryk på ca. 2,3 bar, hvorefter trykket falder ned mod 0 bar. (Billede af pumpen osv. er vedhæftet).
Vi har haft en VVS’er ude for at se på det, men han kunne heller ikke løse problemet. Han mente, at det enten kunne skyldes selve boringen eller rørene, der fører vandet fra den – eller at pumpen er blevet defekt efter strømafbrydelsen.
Vi vil høre, om der tilfældigvis er nogen herinde med erfaring eller forståelse for dette, som kan guide os eller forklare, hvad der eventuelt kan gøres.På forhånd tak for hjælpen

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Prøv at tøm den blå beholder (hydrofore)helt  for vand, der er nok en hane i bunden, sluk pumpen først.
Når hydroforen er tom og hanen er lukket igen, så start pumpen, så er der gode muligheder for at det hele virker igen.

Vil pumpen ikke lave tryk, så prøv at åben luftskruen, det er den lille i den blanke prop, det skal være mens pumpen køre, så skulle der gerne begynde at sprøjte vand ud.

Virker det ikke så skru den store blanke prop ud, og fyld op med vand, indtil den er helt fuld, så på med proppen og prøv igen.  

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det ikke hjælper at udlufte/fylde vand på pumpen ville jeg sende vand baglæns gennem pumpen. Har du stadig vand i hydroforbeholderen, kan du gøre det ved at pumpe luft på hydroforbeholderen, så du får et tryk i beholderen på 1- 1,5 bar. Derefter udlufter du igen pumpen. Så vil den køre.

Søren O
je_ns skrev den 15-03-2025 17:00:16

Velkommen på siden  
Prøv at tøm den blå beholder (hydrofore)helt  for vand, der er nok en hane i bunden, sluk pumpen først.
Når hydroforen er tom og hanen er lukket igen, så start pumpen, så er der gode muligheder for at det hele virker igen.

Vil pumpen ikke lave tryk, så prøv at åben luftskruen, det er den lille i den blanke prop, det skal være mens pumpen køre, så skulle der gerne begynde at sprøjte vand ud.

Virker det ikke så skru den store blanke prop ud, og fyld op med vand, indtil den er helt fuld, så på med proppen og prøv igen.  

 Jeg har prøvet det hele og det hjælp desværre ikke.. :(

Søren O skrev den 15-03-2025 17:27:44

Hvis det ikke hjælper at udlufte/fylde vand på pumpen ville jeg sende vand baglæns gennem pumpen. Har du stadig vand i hydroforbeholderen, kan du gøre det ved at pumpe luft på hydroforbeholderen, så du får et tryk i beholderen på 1- 1,5 bar. Derefter udlufter du igen pumpen. Så vil den køre.

 Alt vand fra hydroforbeholderen virker til at være blevet tømt, så må prøve at gøre det på en anden måde.

Det burde virke som Jens skriver med at fylde vand på pumpen, men kan nemt drille, så tålmodighed er en dyd.

Søren O
Annonce
Jeg har for nylig ( sidste sommer) haft problem med et lignende anlæg. Her satte jeg støvsuger på en vandhane, åbnede hanen og lod det suge vakuum 3-5 minutter. Det kan gøres nogenlunde tæt med gaffa tape. Det er naturligvis mest sikker med en vådsuger, men jeg oplevede ikke at støvsuger kunne suge vandet helt op til vandhane. Men det kan suge det op til pumpen. Så lukkes vandhanen og pumpen startes. 
Det et trick jeg brugte ude på landet hvor der var malkemaskine. Det var meget nemmere end at stå med vandkande nede ved pumpen. Især hvis bundventil ( kontraventil ) nede i brønden ikke var helt tæt ved lav tryk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skidt i bund ventil ?? Skift eller rens den.

 

Bundventil er en kontraventil som sidder for enden af sugeslange. Altså nede i brønd eller boring. Den kan hives op ved at afmontere suge slangen( det sorte PEL rør )  ved pumpe og så trække røret op. Men de skal passe på, der er eksempler på at man har tabt slangen ned i boring og ikke kunne få fat i den igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis ikke alle de gænge trick ikke virker, vil jeg anbefale at få fat på en brøndbore, de har erfaringen.

Der er jo ikke så mange private boringer tilbage, så mange vvs'ere kender ikke rigtig noget til dem.


Vi prøver igen, i morgen --
En alm. sugepumpe. uanset antal skovlhjul, vil ikke kunne løfte vandet mere en knap 7 m, så hvis vandspejlet er sunket kan det være et problem, hvis du ligger på grænsen. Injektor pumper klarer mere, dog med mindre mængde, da en del bruges til oppumpning. Dybvands pumper trykker nemt 20 meter, men bruger så ca. 2 bar til brøndkanten, så det samlede vandtryk reduceres ift. dette. 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis