Carport

Jeg skal bygge carport og påtænker et åbent spænd på 7m med en limtræs bjælke som beregnes af spærproducenten.
Understøtning af limtræet bliver 2 stk galvaniseret kvadratisk 50x50mm jernrør. Godstykkelse 10mm, længde 210cm. Taget bliver “let tag” på ca 35kg m2.
Vil mine jernrør kunne bære taget?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det burde de sagtens kunne
men det kan spærfabrikanten nemt svare presis på
De vil sagtens kunne bære med den store godstykkelse, men jeg ville være nervøs for de visuelt ser for små ud i forhold til taget. En limtræsdrager der skal spænde 7 m kræver omkring 300 mm højde, så den syner af noget.

Selvbygger med stort S. 
Mange tak for svar!
Mht det visuelle er det ikke noget problem da det ikke bliver synligt. Jernrør bliver indbygget ind i mellem træ skelettet det bygges i 45x145 spærtræ. Udvendigt beklædes det med sort malede brædder på klink..
"Go dav mand økseskaft" ! 
Du kunne lige så godt spørge om hvor stort er et Tordenskrald 

Ingen med sund fornuft kan svare på dit spørgsmål om dine RHS 50x50 søjler kan klare belastningen.
Man må være binde gale når man kommer med udtagelser om at søjlerne sagtens kan bære! 

Helt basalt mangler du at oplyse hvor stort et tagareal, der ligger på limtræsbjælken?

Kom med en skitse, så skal du få en kvalificeret beregning?

GSH skrev den 15-03-2025 12:06:32

"Go dav mand økseskaft" !
Du kunne lige så godt spørge om hvor stort er et Tordenskrald 
Hedder talemåden ikke “Hvor højt er et tordenskrald”?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Din Opstalt siger desværre ikke meget. 

Har du en plantegning, med påsatte mål, hvor bl.a. søjlerne skal placeres?
Har du fået beregnet Limtræsbjælken eller forventer du at få lavet en beregning?
Hvad skal bære taget i siderne?
Hvordan er du kommet frem til den varmvalset atypiske godstykkelse på 10 mm for 50x50 søjle?
Er du klar over at Varmvalset 50x50x10 føres kun af få stålleverandører, derfor kan der være leveringsproblemer?
Taget, er det med gitterspær?
Alt andet lige hvis taget er med gitterspær så er Limtræsbjælken atypisk, derfor nærmere forklaring?

Mange tak for din respons.
De 4 jernrør har jeg allerede - så dem er der styr på.

Jeg for spærfabrikken til at beregne limtræs dimensionen. Som det fremgår bliver det valmspær så der er nok tænger i spærene a la gitterspær.
Jeg påtænker at placere jernrørne ca 25cm inde fra carport åbningen således at det passer med midten af H-blokken og gevind stangen derved ikke rammer H-blokken.
På de andre sider placere jeg jernrørene på midten da der bliver bygget træskellet i spærtræ 45x145.
I gavlen bliver træ skelettet kun ca 110cm da jeg under træ skelettet bygger en støtte mur grundet niveauforskel på grunden.

de røde markeringer er hvor jeg påtænker at sætte jern rørene.
målene stemme ikke helt mht dør og vindues åbninger - det bliver hvad der er pænest visuelt. Men kommunen skal jo bruge noget at kigge på
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også