Installation af ladeboks via kraftstik

Vi har i dag hentet vores nye Skoda Enyaq og pt venter vi på at få installeret ladeboks derhjemme den 25 marts. Ladeboksen skal sidde i garagen så vi kan lade bilen derinde om natten. Den anden dag gik det så op for mig at jeg har et kraftstik vægudtag installeret derude, og da jeg snakkede med sælger i dag mente han at vi da bare skulle få montøren til at installere boksen via det stik, så vi var fri for at han skulle trække kabel indefra eltavle. Mit spørgsmål er så bare om man reelt set godt kan installere den via det stik? Det ville i hvert fald gøre processen meget nemmere. 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af kablet og sikringernes størrelse..
Som jeg husker kan der i nogle tilfælde kræves et 5 x 4,0 mm2 kabel, da belastningen kan stå på i flere timer ad gangen.
(men nogle bokse kan nedjusteres, så de ikke bruger så mange ampere, men så forlænges ladetiden jo.)

Vi prøver igen, i morgen --
Som je_ns skriver, skal kablet dimensioneres til belastningen fra en ladestander, som kører i mange timer. I nogle tilfælde kan man godt nøjes med et 2,5mm2 kabel (som sikkert er det du har), men det afhænger af mange faktorer så som længde, hvordan kablet er ført (gode eller dårlige varmeafledningsforhold), samføring med andre kabler osv. Den nye installationsbekendtgørelse kræver, at der laves en beregning.

Ud over kabeldimension, så er der også krav om at ladestandere tilsluttes deres eget fejlstrømsrelæ. Så kablet der forsyner laderen, må ikke bruges til andet.

En (teknisk) video fra sikkerhedsstyrelsen:
En anden video, som viser lidt om de overvejelser installatøren skal gøre sig.
Så svaret på om dit eksisterende kabel kan bruges er: måske. Det afhænger af mange faktorer.
Hvis det er en fastmonterede lader SKAL den have sin egen RCD (hpfi) og gruppe, der må ikke været andet tilkoblet denne rcd. Så sandsynligvis ikke lovligt at bruge det i forvejen montere kraftudtag ig som Jens skriver så er kravet i dag min 5g4 mm2 på kablet.
Du kan købe en lader med CEE stik. Det man kan kalde en 3-faset mormorlader. Men den giver ikke mulighed for at få refunderet el-afgift. Den vil altså "koste" ca. 2000 kr om året at bruge ved 15.000 km. Typer med mulighed for at refunderet el-afgift er altid med klemmer til fast installation.

Her er et tilfældigt eksempel på en sådan lader. Den er ikke til fast installation og kan derfor tilsluttes enhver CEE-stikdåse -  også til dem der blev installeret til et svejseværk for 20 år siden med 2,5 kvadrat og uden eget hpfi.

https://www.proshop.dk/Elbil-ladere/Deltaco-E-Charge-cable-Mode-2-3-phase-CEE-16A-type-2-8-16A-6M/3214327

Annonce
@ GodeVen: Det er kun den halve sandhed når du skriver at man ikke kan få refunderet Elafgift! 

Det forudsætter dog at man ikke har El-opvarmet hus, varmepumpe. 
Det har du selvfølgelig ret i. Det refundering i henhold til reglerne om godtgørelse af el-afgift af elektricitet til opladning af el-biler, som kræver en dertil egnet ladeboks.
Jeg har nu i 3 år brugt en løsning tilsvarende den GodeVen nævner og det virker rigtigt godt. Har LV varmepumpe. 
GodeVen skrev den 14-03-2025 08:25:27
Her et tilfældigt eksempel på en sådan lader. Den er ikke til fast installation og kan derfor tilsluttes enhver CEE-stikdåse -  også til dem der blev installeret til et svejseværk for 20 år siden med 2,5 kvadrat og uden eget hpfi.

https://www.proshop.dk/Elbil-ladere/Deltaco-E-Charge-cable-Mode-2-3-phase-CEE-16A-type-2-8-16A-6M/3214327

Når man bruger en lader som anbefalet, skal det lige tilføjes, at der kun må lades med fuld effekt 16 A i 2 timer ad gangen. 

fase
S. Fabrin skrev den 14-03-2025 14:37:47

Når man bruger en lader som anbefalet, skal det lige tilføjes, at der kun må lades med fuld effekt 16 A i 2 timer ad gangen. 

Hvor har du det fra? Standard mærkningen på CEE udstyr er mærkestrøm i 6 timer.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis