Jeg ved, at jeg skal skifte tag inden for en rimelig årrække. Jeg har pt betontagsten uden undertag. Dvs tungt tag. Jeg har to Velux og tre taghætter plus et røgrør. Huset er saddeltag med 25° og lige gavle (altså to hele flader med de nævnte ting).
Jeg overvejer om det er et realistisk gør det selv projekt. Jeg har bygget et isoleret skur og kan konstatere, at dét var hårdt, men også muligt. Inddækninger var det, der var sværest. Jeg har aldrig skiftet et tag.
Jeg overvejer et klik fals tag med fast undertag (brædder med tagpap, evt osb med tagpap for hastighedens skyld). Jeg ville nok kunne lære at brænde tagpap hvis nødvendigt. Klikfals fordi det er pænt og billigt og virker som det enkleste at montere. Plus enklest for fremtidige solceller (som ideelt blev nedfældet i taget, men også blot kan eftermonteres oven på taget). Skulle det være æstetik og pris ikke en faktor, var det fast undertag med komplement flade betontagsten. De er pænt og matcher området.
De af jer, der har skiftet tag selv, hvad er jeres erfaring med det bagefter:
- hvor lang tid brugte i?
- hvor godt blev det?
- hvor ofte fortrød i det?
Og måske også vigtigt: hvilken indflydelse havde det på bankens efterfølgende vurdering af huset?