Udskifte nyere RA-N ventiler til RA-U, kan det betale sig?

Hej, vi bor i et-plans hus med stor kælder. 241m2 grundplan, kælder på 170m2, direkte fjernvarme på to-strengs anlæg. Vi har RA-N på 3/4 af husets radiatorer, resten har ældre ventiler uden forindstilling. Et par af radiatorerne er ret små, og ville nok have det bedst med RA-U. De gamle ventiler planlægger jeg at udskifte. Men kan det betale sig at udskifte de eksisterende RA-N ventiler til RA-U? De fleste af de N ventiler vi har er kun 6-7 år gamle og fungerer helt som da de blev installeret, men flow i Danfoss installer app’en for de fleste radiatorer ligger på 1,5-2,0, en enkelt meget lille på 1,0, nogle af de større på 2,5-4,0. Jeg er klar over at Danfoss anbefaler at man ikke stiller forindstillingen til mindre end 2. Derfor spørgsmålet.

Jeg er også klar over at det er bedst at have ventiler med forindstilling på alle radiatorer, pga. fordelingen af fjernvarmevandet i systemet, og det er også det jeg vil hen til, men jeg kan ikke finde ud af, om det kan betale sig at skifte de forholdsvis nye RA-N ventiler til RA-U. De virker jo fint, omend de flow mæssigt skal sættes i den lave ende. At indkøbe 10-15 stk. RA-U ventiler, blot for at få et lidt lavere flow område, er immervæk lidt af en udskrivning, så spørgsmålet er om det kan betale sig? Jeg vil selvfølgelig købe U ventiler til de radiatorer som har de gamle uden forindstilling, men jeg er ikke helt sikker på ​om det kan betale sig også at udskifte næsten nye og velfungerende ​N ventiler, blot for ​et lidt lavere flow.
 Jeg er klar over at anbefalingen på min. 2,0 er for at forhindre tilstopninger, det har jeg dog aldrig set i vores hus, selv med indstilling på 1.
Hej, vi bor i et-plans hus med stor kælder. 241m2... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved godt at jeg ikke selv må rode med det. Men det er der så meget man ikke må med. Jeg er ikke VVS’er, men jeg har erfaring nok med disse ting - har lavet disse ting selv de sidste 10 år, og alt er gennemgået af en autoriseret VVS’er bagefter, og har altid fået at vide at jeg laver den slags helt efter bogen. Jeg er klar over erstatningsansvaret.

Det skal tilføjes, at jeg har en rutine hvert år ved skift til vintertid, hvor jeg tager alle termostater af, stiller alle begrænsere til helt åben, og åbner udluftnings ventilen i 20-30 sekunder på hver radiator. Det er nok også derfor jeg ikke har tilstopninger.

Men tak, jeg lader N ventiler sidde hvor de gør, og kører med indstillinger under 2 hvis beregningen kræver det. De ventiler vi har som ikke har begrænsere, skal dog skiftes ud for at skabe balance og kontrol i systemet. Her bliver der selvfølgelig lavet beregninger på hver af dem, og de korrekte ventiler indkøbt til dem.

Det var egentlig mest et spørgsmål om, om det er udskrivningen værd at skrotte de eksisterende N ventiler til fordel for U ventiler. Men med den smule jeg vinder, tager det nok en del år før de penge er hentet hjem igen. Så længe der ikke er tilstopninger, er mit mål egentlig bare at ingen radiatorer bare kan stå og lukke vand igennem for hurtigt.
Jmuxoll skrev den 13-03-2025 08:18:23

Jeg ved godt at jeg ikke selv må rode med det. Men det er der så meget man ikke må med. Jeg er ikke VVS’er, men jeg har erfaring nok med disse ting - har lavet disse ting selv de sidste 10 år, og alt er gennemgået af en autoriseret VVS’er bagefter, og har altid fået at vide at jeg laver den slags helt efter bogen. Jeg er klar over erstatningsansvaret.

Det skal tilføjes, at jeg har en rutine hvert år ved skift til vintertid, hvor jeg tager alle termostater af, stiller alle begrænsere til helt åben, og åbner udluftnings ventilen i 20-30 sekunder på hver radiator. Det er nok også derfor jeg ikke har tilstopninger.

Men tak, jeg lader N ventiler sidde hvor de gør, og kører med indstillinger under 2 hvis beregningen kræver det. De ventiler vi har som ikke har begrænsere, skal dog skiftes ud for at skabe balance og kontrol i systemet. Her bliver der selvfølgelig lavet beregninger på hver af dem, og de korrekte ventiler indkøbt til dem.

Det var egentlig mest et spørgsmål om, om det er udskrivningen værd at skrotte de eksisterende N ventiler til fordel for U ventiler. Men med den smule jeg vinder, tager det nok en del år før de penge er hentet hjem igen. Så længe der ikke er tilstopninger, er mit mål egentlig bare at ingen radiatorer bare kan stå og lukke vand igennem for hurtigt.

Men det svar får du allerede i det første svar du har fået herinde. 

Det kan ikke betale sig.
Du hæfter dig for meget i tal på flow fremfor helt alm sund fornuft, er hele radiator fladen varm? Og er din retur afkølet nok, de ting fortæller langt mere om du har et velfungerende system end diverse flow tal. Hvilket en bruger allerede fortæller dig i starten.
Jeg har aldrig hørt om tilstopninger i radiator systemer medmindre det er noget gammelt lort.
Jeg har også selv prøvet at køre med sænkning af temp når vi ikke var hjemme via smart termostater, ved os resulterede det dog i et højere forbrug kontra blot at holde en konstant temp. Så gik ret hurtigt væk fra det.
Har du målt om du har en reel besparelse på det? Ikke alt “smart Home” er så smart i sidste ende. 😀
Nej, det blev der ikke rigtigt svaret på, synes jeg.

Vi er enige om at målet er at alle radiatorer har optimalt flow, så når termostaten har åbnet, bliver hver radiator varm i øverste halvdel, og er kold i bunden, eller allerhøjst rumtemperatur.

Da jeg installerede de første syv Aqara termostater og rumfølere, faldt fjernvarme forbruget nok til, at de havde tjent sig selv hjem på syv måneder. Vi kører ikke med nat sænkning, men når alle er ude af huset (HomeKit tilstedeværelse som kigger på om alles telefoner er væk fra matriklen), sænkes temperaturen fra 20 til 19 grader. Den ændres tilbage igen automatisk når den første person kommer hjem. Med et ny isoleret hus, når temperaturen kun at falde til 19,5 i snit, på en vinterdag med -8 grader, hvor der ikke er nogen hjemme mellem 7.45 og 14.00.
Svaret står som sagt i første indlæg du har fået.

Vil dig ikke give dig ret i at nederste halvdel skal være kold, så vil jeg mene du har for lavt flow. Det handler om at have så stort et varmeareal som muligt. Så dine radiatorer bør være varme på hele fladen men stadig kunne afkøle retur nok.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis