Udskifte nyere RA-N ventiler til RA-U, kan det betale sig?

Hej, vi bor i et-plans hus med stor kælder. 241m2 grundplan, kælder på 170m2, direkte fjernvarme på to-strengs anlæg. Vi har RA-N på 3/4 af husets radiatorer, resten har ældre ventiler uden forindstilling. Et par af radiatorerne er ret små, og ville nok have det bedst med RA-U. De gamle ventiler planlægger jeg at udskifte. Men kan det betale sig at udskifte de eksisterende RA-N ventiler til RA-U? De fleste af de N ventiler vi har er kun 6-7 år gamle og fungerer helt som da de blev installeret, men flow i Danfoss installer app’en for de fleste radiatorer ligger på 1,5-2,0, en enkelt meget lille på 1,0, nogle af de større på 2,5-4,0. Jeg er klar over at Danfoss anbefaler at man ikke stiller forindstillingen til mindre end 2. Derfor spørgsmålet.

Jeg er også klar over at det er bedst at have ventiler med forindstilling på alle radiatorer, pga. fordelingen af fjernvarmevandet i systemet, og det er også det jeg vil hen til, men jeg kan ikke finde ud af, om det kan betale sig at skifte de forholdsvis nye RA-N ventiler til RA-U. De virker jo fint, omend de flow mæssigt skal sættes i den lave ende. At indkøbe 10-15 stk. RA-U ventiler, blot for at få et lidt lavere flow område, er immervæk lidt af en udskrivning, så spørgsmålet er om det kan betale sig? Jeg vil selvfølgelig købe U ventiler til de radiatorer som har de gamle uden forindstilling, men jeg er ikke helt sikker på ​om det kan betale sig også at udskifte næsten nye og velfungerende ​N ventiler, blot for ​et lidt lavere flow.
 Jeg er klar over at anbefalingen på min. 2,0 er for at forhindre tilstopninger, det har jeg dog aldrig set i vores hus, selv med indstilling på 1.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vigtige for dig er om du har en ordentlig afkøling på de enkelte radiatorer. Hvis de alle har en tilpas lav returtemperatur kan du godt undvære udskiftningen af ventilerne. En fordel ved de nye ventiler er også at radiatorerne ikke “buldrer afsted” ved kraftig udluftning. Frem med et infrarødt termometer og få målt returtemperaturen på de enkelte radiatorer.

Søren O
Jeg er enig med Søren O. Hvis du kan finde ud af at justere dine termostater, så radiatorerne aldrig bliver gloende varme i bunden, sparer du intet ved at skifte.

Begrænsningen er mest for at sikre, at dem der drejer på en termostat som en teenager regulerer lydstyrken på en bilradio, ikke sender ikke-afkølet vand igennem radiatoren. Man kan sammenligne dem med hovedtelefoner designet til børn, lige meget hvor højt du skruer op, er der et maksimum for lydstyrken. Hvis det er super koldt ude, oplever nogle, at de nye termostater ikke kan give nok varme. Det kan selvfølgelig ordnes ved at justere begrænsningen op. Men der er ingen fordele, hvis du altid regulerer dine termostater med en rolig hånd.
En god afkøling af fjernvarmevandet kræver en rigtig dimensioneret radiator. Hvis radiatoren er dimensioneret i underkanten, vil den forsøge at hæve temperaturen ved at termostaten åbner for gennemstrømning med for høj returtemperatur til følge. Det betyder i virkeligheden, at du kan lave alle mulige foranstaltninger til sænke returtemperaturen. Du får i så valget mellem at have en temperatur i rummet, du ønsker, eller en ønsket returtemperatur. Så det er ikke kun ventilerne, der er afgørende, men også radiatorens dimension i afgivet antal Watt ved en given fremløbstemperatur.

fase
Tak for svar begge to. Vi har smart termostater alle steder, som er styret af tilstedeværelse i huset, sensorer på døre, timere osv. (Apple HomeKit). Så de gamle ikke-justerbare ventiler skal skiftes, da det skaber ubalance i systemet hvis ikke alle ventiler er justerbare. Vi har et par radiatorer, med de gamle ventiler på, som ikke fungerer optimalt med de termostater. Så de skal skiftes lige meget hvad.

Mit spørgsmål går egentlig mest på, om det kan betale sig at udskifte de RA-N ventiler vi har, til RA-U, som jo har mindre flow. U ventilerne koster jo en del mere end N ventilerne, så det handler mest om, hvorvidt det er udskrivelsen værd, at pille næsten nye N ventiler af, for at få et lidt mindre flow. Jeg kan uden tvivl spare noget fjernvarme ved at optimere flowet i så stor grad, men jeg er ikke sikker på at prisforskellen på N og U ventiler gør det rentabelt at gøre det.
Jeg tror vi snakker forbi hinanden. Du taler om at få en bedre afkøling og dermed spare noget fjernvarme.
Mit spørgsmål er, om du vil have en god afkøling eller en tilpas temperatur. Får at få begge dele skal du have radiatorer, der rigtigt dimensionerede og dermed kan varme rummet op med en god afkøling. Det har principielt ikke noget med, hvilken termostatventil du vil bruge. 
Det næste er så bekvemmeligheden ved termostater, der kan reguleres af forskellige elektroniske gadgets.

fase
Annonce
Når du spørger om det kan betale sig. Må det være fordi du mener at der er fordele ved de dyrere ventiller. Kan ikke lige se hvad det skulle være.  Er du bange for at dine smart-termostater kan finde på at skrue for højt op, så varmt vand løber lige igennem din radiator? Det er der risiko for hvis man benytter natsænkning, men ellers burde det ikke ske.

I svarer ikke på mit spørgsmål.
Det handler ikke om, at jeg på et eller andet udefinerbart grundlag mener at, fordi en ventil er dyrere, er den også automatisk bedre.
Lad mig spørge på en anden måde:
Danfoss sælger bl.a.  RA-N og RA-U.
Forskellen er, at U ventilen har et mindre flow område end N ventilen. Har man mindre radiatorer, dvs. de fleste af de størrelser som sidder i alm. huse, kan man stå i en situation, hvor man ikke kan begrænse flowet i dem ned til det optimale for radiatoren, og vandet løber lidt for hurtigt igennem, hvilket kan betyde dårligere afkøling. Ikke nødvendigvis vildt dårlig, men dog ikke 100% optimalt. Har man N ventilen på, og man pga. dens større flow område ikke kan skrue begrænsningen længere ned, fordi radiatoren er lille, og sidder i et lille rum, bør man optimalt set have en U ventil på i stedet. Med dens mindre flow område kan man skrue begrænsingen endnu længere ned, og få en mere effektiv udnyttelse af det vand som løber gennem lige den radiator, da vandet løber langsommere igennem.

Danfoss anbefaler, at man på begge typer bør undgå at sætte deres begrænsning til mindre end 2 pga. risiko for tilstopning, så hvis man finder frem til at man bør bruge en indstilling på mindre end 2, bør man bruge en U ventil i stedet.
U ventiler koster ca. 60-100kr mere end N ventilerne. Så: På nogle af vores mindre radiatorer, kan jeg ikke skrue mere ned for flowet end der allerede er, da jeg så kommer under grænsen på 2, og burde i princippet bruge U ventiler på de radiatorer, for at kunne begrænse det endnu længere ned. Men spørgsmålet er så, om den smule jeg vinder i optimering af effektiviteten, er stor nok til at det kan betale sig med U ventilen, i stedet for den N ventil som sidder på.

Faktum er:
Et to-strengs fjernvarme anlæg i et alm. hus skal helst have ventiler med forindstilling, da forindstillingen begrænser det maksimale flow af vand gennem radiatoren. Har man dem på nogle radiatorer, skal man helst have dem på dem alle. Årsagen er, at vandet i frem-røret har et konstant tryk ude fra værket (når man har direkte fjernvarme som vi har), og er nogle af ventilerne uden forindstilling, tillader man dermed et stort flow gennem dem når termostaten på sådan en står åben. Har man andre ventiler på strengen som har forindstilling, som er sat til at begrænse flowet gennem dem, skaber dette en ubalance i systemet. Fordi ventilerne med begrænsninger sat, ikke aftager så store mængder vand som dem uden begrænsninger, resulterer det i et for højt flow gennem dem uden begrænsninger, vandet løber for hurtigt gennem dem, og de når ikke at afgive deres varme på en effektiv måde. Resultatet er dårlig afkøling.
Du skal selvfølgelig bruge U ventilen, så du kan få reduceret flowet gennem din radiator og dermed opnår den ønskede afkøling af vandet i returen. At du så måske ikke kan opnå den ønskede temperatur i rummet, er så en anden sag. Jeg taler af erfaring med radiatorventiler med begrænsning.

fase
Hvis dit problem kun er om du skal udskifte enkelte N-ventiler til U-ventiler, ville jeg i første omgang blot regulere N-ventilerne på 1. Viser det sig at ventilerne stopper til, er det vel blot at afmontere termostaten, og åbne helt op på forindstillingen på radiatorventilen for at få skyllet igennem.
Jeg går ud fra at differenstrykket over radiatorventilerne er begrænset at en differenstrykregulator, og af du har snavssamler (filter) monteret.

Søren O
Hej Jmuxoll

Du skriver at de ikke svarer på dit spørgsmål selvom jeg egentligt ser rigtig mange gode svar på dit spørgsmål.
Det vigtigste er jo at dine radiatorer fungerer optimalt, dvs udnytter det meste af varmefladen og ikke har for høj returtemp, har du det problem nu så kan det være en ide at sætte RN-U på, men hvis din retur er kølet tilstrækkeligt ned så er det spild af penge. Egentligt allerede det de allerførste svar siger også.

Det næste du dog lige skal være opmærksom på, er at hvis du kører direkte fjernvarme, som jeg kan forstå du gør i dit spørgsmål, så må du ikke selv udskifte ventilerne, ved godt det kan være svært for værket at undersøge om du gør, men hvis noget går galt så kan det blive RIGTIG dyrt da værket kan gøre dig erstatningspligtig.
Hvis du derimod kører indirekte fjernvarme så må du gerne selv eks udskifte ventilerne, blot til info. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis