Salg af hus - selvsalg - Hvad gør jeg med fejl?

Min kone og jeg har boet i vores hus fra 1877 siden 1994 hvor jeg købte huset grundet over 100 m2 værksted til mine mange lav-det-selv projekter. Huset er gennem årene renoveret fra a-z og fremstår i min optik bundsolidt.

Jeg fylder 60 næste gang, og vi har besluttet os for at købe en lejlighed og satse på andre kvaliteter i livet.

MEN, jeg har jo selv renoveret og bygget gennem årene, og nu frygter jeg at tilstandsrapporten og el-rapporten vil være fyldt med anmærkninger = rød hus, gul hus, grå hus og sort hus.

Alt fungerer jo, men jeg har jo for pokker ført strøm rundt i hele min garage og andre steder, og sådan er det jo, og lavet mange spændende lav-det-selv løsninger ;-)

Kan jeg ikke bare sælge huset med de anmærkninger der nu er? Og så give et afslag til kommende køber? Jeg magter ikke at fixe alt, og ingen huse sælges vel perfekte?

Jeg har fået følgende tilbud:

Samlet gennemgang af ovenstående ejendom iht. Sikkerhedsstyrelsens huseftersynsordning for enfamiliehuse med tilstandsrapport og el-rapport.
Udarbejdelse af lovpligtigt energimærke iht. Energistyrelsen ordning

Tilbuddet kan gennemføres til en samlet pris af kr. 9.395,- inkl. moms.

​Grundet ​mit fantastiske værksted og ​kæmpe garage, vil jeg i første omgang forsøge at ​sælge privat, med bistand fra Skødegruppen i Herning. Og jeg vil tegne en ejerskifteforsikring så jeg ikke får min røv ristet i fremtiden.

Kom gerne med indput. Google er normalt ​min ven, men mit spørgsmål "Kan jeg ikke bare sælge huset med de anmærkninger der nu er?

Er det korrekt, at ​når ​vi finder vores købere og aftaler en pris....så først der insisterer jeg på at huset skal sælges med en ejerskifteforsikring som deles 50/50 %. Hvis køber siger nej til dette, så ​kan ​vedkommende ikke komme og klantre os ud i fremtiden for fejl og mangler?

Jeg glæder mig til lidt indput ;-)

Hundefar

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt sælge huset uden en tilstandsrapport og eleftersyn , men så kan der ikke tegnes en ejerskifteforsikring.

Jeg har det i mine udbygninger lidt som dig med hensyn til el, skulle jeg sælge piller jeg alt det ekstra ned, så der kun er et par  stikkontakt og lidt lys, så minimere man jo fejlmulighederne.

Du kan jo evt. få et tilbud over hvad det vil koste at rette diverse fejl og mangler når du har fået rapporterne.

Det ville jo være smart hvis man hyre et lokalt elfirma til at lave eleftersynes, og så aftale de retter hvad der måtte være af småfejl først, men ved ikke om det er muligt.

Vi prøver igen, i morgen --
Fordi du har lavet elinstallationerne selv, behøver installationen ikke være ulovlig. Det er kun det, at du selv har lavet det, der er ulovligt.
Det er rigtigt, at der ikke kan tegnes en ejerskifteforsikring uden de anbefalede eftersyn. Jeg ville nok tegne en ejerskifteforsikring.
Tilstandsrapporten finder ikke nødvendigvis skjulte fejl, fordi rapporten udarbejdes uden destruktivt eftersyn. Det betyder, at der ikke brækkes noget ned eller løst for at lave eftersynet.
Elrapporten er en stikprøve rapport og fortæller om åbenlyse fejl som f.eks. manglende dåser i væggen, manglende opmærkning af grupper i gruppetavlen eller andre åbenlyse fejl. Det firma, der udfører eftersynet må ikke være den der udbedrer fejlene. Den regel er for, at der ikke skal findes for mange "fejl".

fase
Du kan godt sælge et hus med anmærkninger i tilstandsrapport og el-rapport. Jeg har aldrig set en fejlfri tilstandsrapport. Men er der anmærkninger for alting, bliver huset nok svært at sælge. At sælge uden tilstandsrapport vil jeg ikke mene er realistisk, medmindre huset er nedrivningsbart.

Få en elektriker til kigge det hele igennem, og få de grove fejl rettet (hvis der er nogen). Eller blot fjern det.

Jeg ved ikke hvad der typiske fuskerfejl. Men alle kabler skal være ordentlig fastgjort. Aflastninger skal være i orden. Der skal være brugt de rigtige dele. Hvis der er stikkontakter med jordhul skal der også være ordentlig jord. Den gulgrønne leder, må ALDRIG være brugt til andet end jordforbindelse. Osv.

Ville ikke være så bekymret :-)

Et eftersyn påpeger jo kun fejl som ikke bør være der og peger ikke fingre af hvem der har udført hvad = fejl der påpeges i en rapport ifm salg er  noget ejer kan betale sig fra at få rettet eller alternativt at ejer kan forhandle med køber ift nedslag.
Catch-22 er at flere fejl/anmærkninger i en rapport betyder færre potentielle købere og nok også generelt større nedslag ift at selv få 'de åbenlyse' rettet inden rapporten udarbejdes.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Og hvis du skriver alle de kendte fejl og mangler ned og får det med i købskontrakten - så er køber jo bevidst om evt. problemer - og så kan køber ikke bagefter komme og klage.
Annonce
Køber kan ikke klage, hvis de er nævnt i el-rapporten. Det er ikke nødvendigt at skrive fejlene to steder.
Ingen rapporter er uden anmærkninger, men hvis der er ting, der får den sagkyndige til at miste notesblokken, bør det rettes.  
 Du skal have lavet tilstands og elrapport.  Ingen rapport er uden fejl.  Hvis du retter fejl efter der er lavet rapport skal du sådan set have lavet en ny rapport
Så bare gør som andre få lavet de rapporter, og gå i gang med hushandel. Du tilbyder 50/50 på ejerskifte forsikring, og du er uden erstatnings risiko, også selv om køber ikke vil tegne forsikring.  Der er plads til kommentrar fra sælger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for flere gode svar og betragtninger. Især tak til Erik (ev elmand). Det gav mig ro at vi bare skal se at få de rapporter bestilt og så få fundet en køber ;-)

Men først skal huset males med silikatmaling så det står knivskarpt. Jeg har ligeledes været en "gemmer", så nu smides der ud med hård hånd så huset fremstår overskueligt. Mit foretrukne materiale har været arbejde i metal, så mon ikke jeg har det meste af 1 tons jern på hylderne som skal afleveres hos produkthandleren til kr. 1,6 pr. kilo.

Kom så forår......

Hundefar

Du vil helt sikkert få mere for dit metal hvis du sætter det til salg, mange private vil gerne købe overskuelige partier, så deler du det lidt op er det nemmere at sælge.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvorfor ikke tage en åben og ærlig snak med en eller to ejendomsmæglere i området. Det er gratis, og forpligter dig ikke.
Så kan du få deres forslag til hvad de synes ejendommen kan sælges for, og hvilke ting du med fordel kan fixe inden salg.
Når de kommer med deres forslag til pris m.v., kan du beslutte om du stadig selv vil stå for salget.
For lidt over ti år siden satte vi vores hus til salg gennem en mægler. Vi fik indskrevet i betingelserne at gebyret var betinget af salg. Billederne skulle der under alle omstændigheder betales for, men dem fordrede jeg så ret til at benytte som jeg ville, evt. hos en alternativ mægler. Desuden ville gebyret blive reduceret med samme pct.-sats som en evt. nedsat salgspris.Vi skiftede undervejs mægler og benyttede billederne hos denne, og fik solgt tilfredsstillende.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også