Etablere gulvvarme uden at brække betongulv op??

Hej alle

Jeg har et parcelhus fra 64 som er modent til en renovering hvor jeg også gerne vil etablere gulvvarme. Her er et udsnit fra den gamle byggesag:

"GULVKONSTRUKTION: 20 cm singels, 0,10 mm plastikfolie, 8 cm råbeton, 10 cm granuleret Rockwool, ca. 20 cm luftrum, 22 mm egetræsgulv Junchers C, 2 gange blitzabehandlet.
I forstue og køkken 1" pl. brædder, masoniteplader og vinyl i stedet for egetræsgulv."

Jeg har målt hulrummet til ca. 25 cm under gulvbrædderne. Hvilken løsning bør jeg se efter hvis jeg vil etablere gulvvarme? SKAL det hele brækkes op eller kan jeg nøjes med at isolere hulrummet og lægge varmefordelingsplader?

Der har aldrig været udluftning af hulrum (krybekælder?) i soklen. Jeg tænker at dette burde være et problem, men huset har ingen fugtproblemer. 




13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har været samme sted for år tilbage, det er unødvendigt og i øvrigt ikke rentabelt at bryde det eksisterende betonlag op.
Du kan etablere let gulvvarme på spånpladegulv ovenpå trykfast isolering og har ikke behov for at støbe nyt beton. Der er masser af tråde på emnet her på sitet og løsningen er beskrevet i Træfakta 12 som du kan købe online eller muligvis låne på et bibliotek nær dig selv.

https://traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

hej
var det en ide' at bygge ovenpå ekst. gulv. ??
du vil hæve gulvet med ca. 25-30 mm.; de fleste kan godt klare det i forhold til indv. døre. 
der findes et firma der har reflektion som varmekilde, dvs. alufolien ligger under pladerne og sender varmen ud i lokalet.

Bh.....dan-49.    42315739 
BOFH skrev den 11-03-2025 10:31:08

Har været samme sted for år tilbage, det er unødvendigt og i øvrigt ikke rentabelt at bryde det eksisterende betonlag op.
Du kan etablere let gulvvarme på spånpladegulv ovenpå trykfast isolering og har ikke behov for at støbe nyt beton. Der er masser af tråde på emnet her på sitet og løsningen er beskrevet i Træfakta 12 som du kan købe online eller muligvis låne på et bibliotek nær dig selv.

https://traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/

/BOFH 

Det lyder jo rigtig positivt. Min bekymring med betongulvet er især tidsforbruget. Men er ca 20mm isolering mellem betongulv og gulvvarmen nok?

Tak for fiffet med Træfakta. Det kigger jeg på. 
dan-49 skrev den 11-03-2025 13:28:55

hej
var det en ide' at bygge ovenpå ekst. gulv. ??
du vil hæve gulvet med ca. 25-30 mm.; de fleste kan godt klare det i forhold til indv. døre.
der findes et firma der har reflektion som varmekilde, dvs. alufolien ligger under pladerne og sender varmen ud i lokalet.

Bh.....dan-49.    42315739 

Gulvet giver sig MEGET flere steder så jeg skal igang med det uanset hvad vi skal have. Jeg mistænker problemer med strøerne eller opklodsningen. 

Jeg tænker at det nok bare bliver værre at at bygge ovenpå. 
JKJ12 skrev den 11-03-2025 14:07:56

BOFH skrev den 11-03-2025 10:31:08

Har været samme sted for år tilbage, det er unødvendigt og i øvrigt ikke rentabelt at bryde det eksisterende betonlag op.
Du kan etablere let gulvvarme på spånpladegulv ovenpå trykfast isolering og har ikke behov for at støbe nyt beton. Der er masser af tråde på emnet her på sitet og løsningen er beskrevet i Træfakta 12 som du kan købe online eller muligvis låne på et bibliotek nær dig selv.

https://traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/

/BOFH 

Det lyder jo rigtig positivt. Min bekymring med betongulvet er især tidsforbruget. Men er ca 20mm isolering mellem betongulv og gulvvarmen nok?

Tak for fiffet med Træfakta. Det kigger jeg på. 

Du skrev i din indledning at du havde målt hulrummet under gulvet til 25cm??

Hvis det er rigtigt ender du (afhængigt af hvor skævt dit beton er) ud med at have plads til ca 20cm eps hvilket er fint ift en god isolering og rentabilitet men formelt er for lidt ift moderne krav.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 11-03-2025 14:33:39

JKJ12 skrev den 11-03-2025 14:07:56

BOFH skrev den 11-03-2025 10:31:08

Har været samme sted for år tilbage, det er unødvendigt og i øvrigt ikke rentabelt at bryde det eksisterende betonlag op.
Du kan etablere let gulvvarme på spånpladegulv ovenpå trykfast isolering og har ikke behov for at støbe nyt beton. Der er masser af tråde på emnet her på sitet og løsningen er beskrevet i Træfakta 12 som du kan købe online eller muligvis låne på et bibliotek nær dig selv.

https://traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/

/BOFH 

Det lyder jo rigtig positivt. Min bekymring med betongulvet er især tidsforbruget. Men er ca 20mm isolering mellem betongulv og gulvvarmen nok?

Tak for fiffet med Træfakta. Det kigger jeg på. 

Du skrev i din indledning at du havde målt hulrummet under gulvet til 25cm??

Hvis det er rigtigt ender du (afhængigt af hvor skævt dit beton er) ud med at have plads til ca 20cm eps hvilket er fint ift en god isolering og rentabilitet men formelt er for lidt ift moderne krav.

/BOFH 

 Hov ja jeg mente selvfølgelig 20cm isolering. 

Iøvrigt bør tidsforbrug på evt opbrydning af beton ikke bekymre dig. Nedbrydning er meget hurtigere end at bygge noget nyt op 😉

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 12-03-2025 09:33:24

Iøvrigt bør tidsforbrug på evt opbrydning af beton ikke bekymre dig. Nedbrydning er meget hurtigere end at bygge noget nyt op 😉

/BOFH 

 Du har helt ret. Med mine evner så kommer det til at gå ekstra langsomt så hvis jeg kunne slippe for at bryde op vil det være oplagt. 

Er der i øvrigt nogen med erfaringer i alternative gulvisoleringer? F.eks. PUR/PIR osv.? Jeg synes stadig det virker alt for dyrt?

Uanset valg af isolering så får du hvad du betaler for - dvs der findes mere effektiv isolering end traditionel EPS/XPS men ift hvad gulvbranchen vil certificere så har de udfordringer ift at leve op til den beskrevne trykstyrke på 250 - udfordringen er punktlast samt langtidsdeformation - undergulvet skulle ikke gerne give efter når 3 voksne sætter sig tilbage i sofaen ;-)

Der skal afhængigt at dit valg af gulvbelægning måske også suppleres med ekstra pladelag til stabilisering af undergulvet hvilket måske kan kompensere for manglende trykstyrke (tidligere har der været en certrificeret løsning med trykstyrke 150), men der er du nødt til at spørge nogen leverandører eg NPI eller Kronospan.
Et eksempel her - jeg ville starte med at lave en "læs og forstå" på TRÆ12 + supplerende datablade så du er bedre klædt på.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

hej 
JKJ12.....du skal være opmærksom på at ved at fjerne ekst. ekst. gulv samt evt. isolering/klaplag,
så skal dufaktisk opfylde nuværende byggekrav, dvs. 400 mm. i gulv, nyt armeret betondæk samt strøer/m. gulvbrædder.
hvis du endelig vil lave dit eget projekt uden hensyn til byggekrav, som gammel ark. så brug dit ekst. klaplag, afret med sand og læg feks. 200 mm. flamingo, 19-22  mm. gulvspånplader og herefter plader for gulvvarme.

Bh......dan-49.        42315739
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis