Etablere gulvvarme uden at brække betongulv op??

Hej alle

Jeg har et parcelhus fra 64 som er modent til en renovering hvor jeg også gerne vil etablere gulvvarme. Her er et udsnit fra den gamle byggesag:

"GULVKONSTRUKTION: 20 cm singels, 0,10 mm plastikfolie, 8 cm råbeton, 10 cm granuleret Rockwool, ca. 20 cm luftrum, 22 mm egetræsgulv Junchers C, 2 gange blitzabehandlet.
I forstue og køkken 1" pl. brædder, masoniteplader og vinyl i stedet for egetræsgulv."

Jeg har målt hulrummet til ca. 25 cm under gulvbrædderne. Hvilken løsning bør jeg se efter hvis jeg vil etablere gulvvarme? SKAL det hele brækkes op eller kan jeg nøjes med at isolere hulrummet og lægge varmefordelingsplader?

Der har aldrig været udluftning af hulrum (krybekælder?) i soklen. Jeg tænker at dette burde være et problem, men huset har ingen fugtproblemer. 

Hej alle Jeg har et parcelhus fra 64 som er... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
dan-49 skrev den 12-03-2025 20:15:21

hej 
JKJ12.....du skal være opmærksom på at ved at fjerne ekst. ekst. gulv samt evt. isolering/klaplag,
så skal dufaktisk opfylde nuværende byggekrav, dvs. 400 mm. i gulv, nyt armeret betondæk samt strøer/m. gulvbrædder.
hvis du endelig vil lave dit eget projekt uden hensyn til byggekrav, som gammel ark. så brug dit ekst. klaplag, afret med sand og læg feks. 200 mm. flamingo, 19-22  mm. gulvspånplader og herefter plader for gulvvarme.

Bh......dan-49.        42315739

Hej

Jeg regner også med at det vil blive løsningen.

Dvs. det bliver opbygget således:
20 cm singels (eksisterende)
0,10 mm plastikfolie (eksisterende)
8 cm råbeton (eksisterende)
(Dampspærre?)
Ca 20 - 25 cm EPS
gulvspånplader
Varmefordelingsplader til gulvvarme
parketgulv

hej 
god arbejdslyst. ; - )
er lidt i tvivl vedr. dampspærre nr. 2

Bh......dan-49.      42315739
JKJ12
glemte lige at gøre opmærksom på.....
det rå betonlag skal du nok gi en gang gulvnivellering el. sand for at få et plant underlag til isoleringen. 

Bh.....dan-49.       42315739
                               ( hvis du har ??)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis