Lovlig fremføring af ivand - indmuret

Er det lovigt at fremføre vand ved hjælp af tilslutningsslanger - og ikke rør? Min datter har købt et hus, hvor der bag brusekabinen blot stikker to slanger ud bag fliserne, der på en prik ligner de slanger, man bruger til at tilslutte amaturer (flettet metal på overfladen). De er muret bag fliserne og stikker ud i et område på ca 45'45 cm, hvor der kun er puds - ingen fliser. Der er ingen fliser under brusekabinen og fra bunden til afløbet i gulvet er der blot stukket et rør ned i afløbet. Der kan løbe vand ud på det rå betongulv. Man kan på bygningstegningerne se, at gulvafløb fra bad oprindeligt var ca to meter væk - ved den modsatte væg. Der er altså fremført tilslutningsslange ober to meter indmuret. De har lige været igennem en kæmpe renovering for vand i muren, så det ville jo være skidt, hvis det kunne være årsag til vandskade nr tre i den sammenhæng. Badeværelset er renoveret en gang først til midt i 1980'erne. Er det lovligt?

Den, der kommer først til maleren, får først møllen malet.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikke som noget der er lovligt, med de slanger der stikker ud af vægen, men der kan jo være koblingsdåser længere inde, så du kunne jo prøve at banke lidt puds af..

Om gulvafløbet er lavet korrekt er svært at svare på, uden at have set det. (men du kan få kørt et kamera igennem, hvis du har mistanke om det ikke er tæt under gulvet)

Et par billeder ville gøre det nemmere at svare..

Hvad siger tilstandsrapporten ?

Vi prøver igen, i morgen --
Tusind tak for svar. Tilstandsrapporten skriver ingenting, for de har ikke flyttet på brusekabinen. Det blev den først ved vandskade. Lige nu er brusekabinen sat på plads igen. Kamera lyder også som en god ide, for hvis slangerne viser sig at være ulovlige, kan det også være muligt, at afløbet er flyttet, uden at vandlåsen på den oprindelige palceringe er hugget op, eller at det på anden måde er lavet forkert.
Jeg prøver at få min datter til at sende billederne igen - jeg kam ikke lige finde dem.  Det nuværende gulvafløb under brusekabinen er skiftet af forsikringen, men ingen har tjekket, om det er fremført koorekt fra den oprindelige placering to meter væk. Kender du en ca. pris på kamerainspektion af afløbet? Det lyder til, at vi skal have fat på en fagmand :)

Hej igen Je_ns
Var det lovligt på opførelsestidspunktet (1980'erne) at etablere en brusekabine på et råt betongulv?

Det kommer jo meget an på hvilken type kabine vi taler om. Der findes typer med pumpe osv. som må stå i stuen på gulvtæppe. 
Jeg mener ikke der var så strenge krav dengang som nu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ev elmand (Autokorrektur skrev ;) evt. eksmand)
  • Tak for svar. Det er en kabine uden pumpe. Det, som bekymrer mig mest er dog, at der må være en samling på fremføring af rør i væggen. Oprindeligt var der de klassiske to rør ud af væggen til et blandingsbatteri. Nu er det flyttet to meter og ser sådan ud.
  • De har haft en kæmpe vandskade i den mur og havde indblæsning i muren otte steder og udsugning i den anden ende i næsten et halvt år. Nu vil jeg så gerne være sikker på, om der kan komme vand fra fremføring af rør eller ej. Ingen har målt fugt i muren bag brusekabinen, men konklusionen blev, at det stammede fra en gammel murkrone, som blev skiftet til noget tæt for tre år siden .
  • Det mørke på billedet af beton er bare fordi, jeg kom til at spilde lidt vand, da jeg testede, om afløbet var stoppet. Det skulle lige have seks meter fjeder, før det var fint igen.
  • Jeg har i første omgang fyldt de værste lunker og hulrum under fliser i kanten med vandtæt reparations beton fra Skalflex, men det skal self. Have rigtig vådrumsmembran. Betonen er primet grundigt, så den smule, der skvulper retur indimellem fra afløbsrøret indtil det bliver fikset, er vel næppe en katastrofe, når det er højsommer?
  • Så først og fremmest: Må man indmure en samling mellem et vandrør i jern og en flexslange, der stikker ud af væggen? 

Annonce
Til det sidste spørgsmål - helt sikkert nej!

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak. Så hedder det jo ejerskifteforsikring! Vi skal dog lige have en fagmand ud ​og skrive en sætning til forsikringen om, at det er ulovligt.
Hader ejerskifteforsikringen. De er så svære at bakse med - men fik dog vredet armen om på dem sidst ;)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis