Opvarme garage

Nu hvor garagen er ved at være færdig renoveret, står jeg med en lille udfordring.
Jeg har henover vinteren brugt en 8kw diesel varmer fra Vevor. Den har gjort arbejdet godt og kunne snildt varme op til omkring 20-23 grader.
Min plan var at montere den og have udstødningen ud gennem væggen mod indkørslen. Men, naboen har ytret sig lidt over at den susen er lidt træls at høre på, når de sidder på terrassen. Så for at bevare naboskabet. Skal jeg have fundet på noget andet.

Så hvad bruger I, som samtidig ikke koster en formue i forbrug.
Jeg har kigget lidt på nogle vægmonterbare varmeblæsere fra DREO og lignende, men er i tvivl om de er gode nok til en 40m2 garage.

Nu hvor garagen er ved at være færdig renoveret... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En monoblok larmer også. Alt luften skal igennem de de huller, så lufthastigheden er stor sammenliget med et traditionelt split-system. Da alt den kolde luft skal ind i pumpens varme del, har en monoblok ringere virkningsgrad end en splittet varmepumpe. (lavere COP-værdi)

Hvis du kun varmer, hvis temperaturen er under 10 grader ude, sidder naboen næppe på terrassen.
GodeVen skrev den 10-03-2025 09:27:51

En monoblok larmer også. Alt luften skal igennem de de huller, så lufthastigheden er stor sammenliget med et traditionelt split-system. Da alt den kolde luft skal ind i pumpens varme del, har en monoblok ringere virkningsgrad end en splittet varmepumpe. (lavere COP-værdi)

Hvis du kun varmer, hvis temperaturen er under 10 grader ude, sidder naboen næppe på terrassen.

Øv... Troede lige det var den gode løsning..

Har du overvejet at lave en skorsten,?
j håndstad skrev den 10-03-2025 23:31:30

Har du overvejet at lave en skorsten,?

Vi har genvex anlæg i huset og døjer rigeligt med andre brændeovne og røg der bliver suget ind i huset, så det faktisk lugter grimt. Desværre. 

hej 
I henvisning til karl smarts kommentar.......
alle har ret til at have en holdning; men når man henviser til egne beregning/holdning, må jeg blot bemærke at det jeg skrev er FAKTA og hvad jeg har fået ud af mit projekt, kunne ikke drømme om at komme med FALSKE oplysninger.

Bh.....dan-49.        42315739
Annonce
dan -49 Ok men der er vist ikke nogen udover dig selv som tror på at man kan varme 40 m2 store garage op og holde 20 gr C året rundt for 250 kr om måneden det er 8 kr om dagen og så med el varme som er den allerdyreste opvarmnings form , det er simpelthen umuligt .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 12-03-2025 21:02:14

dan -49 Ok men der er vist ikke nogen udover dig selv som tror på at man kan varme 40 m2 store garage op og holde 20 gr C året rundt for 250 kr om måneden det er 8 kr om dagen og så med el varme som er den allerdyreste opvarmnings form , det er simpelthen umuligt .

Iflg. de kloge klimatosser på caferne i kbh. suger man jo gratis varme ud af luften.

dan-49 skrev den 08-03-2025 20:05:25

hej
har selv en 40 m2 garage, har lavet gulvvarme ved hjælp af vandvarmer.
har lagt fliser over på som gulv.
det holder snildt 20 gr. hele året og koster mig ca. 250 kr./mdr. i strøm.

Hvordan skal 250 kr/mdr forstås. Bruger du den samme mængde strøm sommer og vinter?

Hvis det er i snit, bruger du cirka 1200 kW/h om året. Hvis garagen er på 40 m2, må den samlede klimaskærm være ca. 145 m2 (8x5m). Hvis det havde været t nyt hus (hus altså ikke garage) isoleret efter BR18, måtte varmetabet ikke være over 3,7 W pr m2 klimaskærm. Altså forbrug på 536,5 W på kolde vinterdage. Hvis vi regner med du kun bruger varme 3 måneder, men at udetemperaturen er som ved varmetabsberegning. Vil dit varmetab være ca. 550 W. Altså din garage inklusive port er isoleret lige så godt som et nyt hus bygget efter seneste isoleringskrav.

Kort:  250 kr./mdr. i strøm må bygge på en forkert beregning. Afhængig af garagen og portens isolering må forbruget være 2-4 gange større.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også