Bil er svær at få ud af gear

Jeg har en Hyundai i10 1.0 Årgang 2015, som er begyndt at have problemer med gearskiftet.

Første gang jeg observerede det var, da bilen havde holdt parkeret i 1. gear på en skråning henover en weekend (med håndbremsen trukket). Da jeg mandag morgen trådte koblingen i bund og skulle starte, vill jeg sætte den i frigear, men kun med "vold og magt" fik jeg den i frigear. Da jeg fik den i frigear, var der ingen problem med at skifte til de øvrige gear. Koblingspedalen knirker lidt, når jeg træder den i bund, så ved ikke, om der noget der trænger til smøring? Bilen har gået 120k. Ved alm. kørsel fornemmer jeg også, at den går lidt mere trægt, når jeg skifter gear, men det er kun, når den har holdt stille i gear, at den er næsten umulig at skifte gear på.
Jeg har en Hyundai i10 1.0 Årgang 2015, som er... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 07-03-2025 23:21:57

OBP skrev den 07-03-2025 22:41:21

je_ns skrev den 07-03-2025 21:24:00

Der er også en del forbindelser, mellem gearstangen og gearkassen. typisk et par kabler.
Du kan sikkert finde en youtube film der kan hjælpe dig på vej.
Denne her var den første der dukkede op, har ikke kikket den igennem fra start til slut,men du kan da se hvordan det er skruet sammen.

Hvis motoren er slukket og bilen holder i gear på en skråning med håndbremsen trukket, så triller bilen ikke ned, hvis jeg slipper håndbremsen og samtidig træder koblingspedalen i bund. 

Så lyder det jo som om den ikke kobler helt ud, det kan være et defekt koblingskabel, det passer også meget godt med den knirker og knager når du aktivere koblingen, eller det kan være  i selve koblingen/ gaffelarm / udløserleje

(mener den er med koblingskabel,og ikke hydraulisk)

Hvis jeg trykker koblingen i bund samtidig med bilen står i gear, kan jeg godt skubbe den, men hvis jeg bliver ved med at holde koblingen i bund og samtidig sætter den i frigear, skal jeg bruge halv så meget kraft for at skubbe den

Ja, så slipper koblingen ikke rigtigt - er den selvjusteret ( 99% sikkert ), bør man nemt kunne mærke punktet hvor den til/fra kobler, og gerne ret tidligt i vandring på pedal. Er det en længere blød fornemmelse, tyder alt på en slidt trykplade eller hvis du er heldig, et ustabilt kabel.
Ps. I mange nyere biler kører tryklejet mod trykpladen konstant, derfor slides der ret hurtigt en rille heri, som både mærkes, føles og høres.

Det kan også være kablet der er ved at springe, så det er lidt elastisk, og så opføre den sig lidt uforudsigeligt. og selvjusteringen fungere nok heller ikke optimalt.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-03-2025 14:28:29

Det kan også være kablet der er ved at springe, så det er lidt elastisk, og så opføre den sig lidt uforudsigeligt. og selvjusteringen fungere nok heller ikke optimalt.

Nu har jeg prøvet min kærestes i10"er fra 2018 (kørt 140k), og når jeg slipper koblingen I den, tager den først ved, når koblingen er lettet 50%. I min i10er fra 2015 (kørt 120k), tager den allerede ved, når jeg letter koblingen 5%

Super, så åbner I lige motorhjelmen på begge og ser om begge koblings arme har samme stilling ( udkoblet ) 
Og er der samme frigang før udkobling? 
Er der mulighed, kan du prøve at stramme dit kabel lidt og se om det hjælper, med som andre nævner enten kabel eller kobling. ( Det sidste dyrest ) 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis