Bil er svær at få ud af gear

Jeg har en Hyundai i10 1.0 Årgang 2015, som er begyndt at have problemer med gearskiftet.

Første gang jeg observerede det var, da bilen havde holdt parkeret i 1. gear på en skråning henover en weekend (med håndbremsen trukket). Da jeg mandag morgen trådte koblingen i bund og skulle starte, vill jeg sætte den i frigear, men kun med "vold og magt" fik jeg den i frigear. Da jeg fik den i frigear, var der ingen problem med at skifte til de øvrige gear. Koblingspedalen knirker lidt, når jeg træder den i bund, så ved ikke, om der noget der trænger til smøring? Bilen har gået 120k. Ved alm. kørsel fornemmer jeg også, at den går lidt mere trægt, når jeg skifter gear, men det er kun, når den har holdt stille i gear, at den er næsten umulig at skifte gear på.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have repareret din kobling. Dit problem kan ikke nøjes med smøring 

fase
S. Fabrin skrev den 07-03-2025 18:48:07

Enig - men først kan du lige undersøge følgende:
Er den træg i alle gear?
Er der kabel eller stang forbindelser med slør eller meget træge? ( de har det med at gro fast i kulde og salt )
Kommer der sjove lyde fra dit trykleje?
Hvis kobl. kabel er selvjusteret - er kablet ok? kobler den ud med pedal max. halvt nede?
Hvis ovenstående er ok, tyder det på en træt kobling/trykplade.

S. Fabrin skrev den 07-03-2025 18:48:07

Betyder det, at der skal en komplet ny kobling i eller kan den reparerrs?. Det undrer mig, at den iøvrigt kører fint. Fornemmer ikke den har mistet trækkraft op ad bakker eller koblingspladen slipper under kraftig acceleration 

Tror ikke at det er koblingen der er problemet. Hvad med gearkassen - er der olie på den?

Søren O
Søren O skrev den 07-03-2025 20:55:54

Tror ikke at det er koblingen der er problemet. Hvad med gearkassen - er der olie på den?

Jeg tror også mere på det er gearkassen den er gal med. Ud af 10 symptomer på slidt kobling, opfylder min bil kun et af kriterierne listet på autobutler.dk

https://www.autobutler.dk/blog/problemer-med-gearkassen

Søren O skrev den 07-03-2025 20:55:54

Annonce
Der er også en del forbindelser, mellem gearstangen og gearkassen. typisk et par kabler.
Du kan sikkert finde en youtube film der kan hjælpe dig på vej.
Denne her var den første der dukkede op, har ikke kikket den igennem fra start til slut,men du kan da se hvordan det er skruet sammen.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-03-2025 21:24:00

Der er også en del forbindelser, mellem gearstangen og gearkassen. typisk et par kabler.
Denne her var den første der dukkede op, har ikke kikket den igennem fra start til slut,men du kan da se hvordan det er skruet sammen.

Hvis motoren er slukket og bilen holder i gear på en skråning med håndbremsen trukket, så triller bilen ikke ned, hvis jeg slipper håndbremsen og samtidig træder koblingspedalen i bund. 

Hvad med almindelig kørsel - kan du skifte gear helt normalt, også bakgear?

Søren O
OBP skrev den 07-03-2025 22:41:

Hvis motoren er slukket og bilen holder i gear på en skråning med håndbremsen trukket, så triller bilen ikke ned, hvis jeg slipper håndbremsen og samtidig træder koblingspedalen i bund. 

Så har du vist et koblingsproblem, eller teoretisk set et håndbremseproblem(som dine andre meldinger indikerer ikke er tilfældet).

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
OBP skrev den 07-03-2025 22:41:21

je_ns skrev den 07-03-2025 21:24:00

Så lyder det jo som om den ikke kobler helt ud, det kan være et defekt koblingskabel, det passer også meget godt med den knirker og knager når du aktivere koblingen, eller det kan være  i selve koblingen/ gaffelarm / udløserleje

(mener den er med koblingskabel,og ikke hydraulisk)

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis