Beregning af styrke på en ret simpel altan.

Hej med jer :-)

Jeg vil bygge en altan, og har haft en snak med kommunen omkring denne. Umiddelbart ingen problemer som sådan, altså den kommer ikke i strid med nogen placeringer osv, så alt godt på den front. Opbygningen har jeg en klar i de om hvordan kommer til at ske.

Men kommunen vil gerne have en beregning der verificerer styrken er OK. Faktisk kan de nøjes med en underskrift på det er styrkemæssigt OK, men henstiller til, også i forbindelse med et videresalg at der foreligger en verificerende beregning. 

Er der nogen her har en opskrift på hvordan man laver en sådan beregning eller alternativt nogen der kan lave en sådan for en rimelig pris?

Opbygningen er at den ind mod huset lægger an med bjælkerne på en vinkel skinne i stål 50x50 x 4 Og at den ude i 2 - 2,5 m fra huset lægger an på en limtræsbjælke på 115x400 og en længde på 7 meter. Limtræs bjælken hviler på to stål rør 70 x 140 x 4 der er placeret en meter fra hver ende at limtræs bjælken. Selve altanens areal bliver 3 x 7 meter og laves i Cumaru terrasse planker, disse hviler på trykimprægnerede bjælker for hver 50 cm, der ligger an på vinkel jernet på huset oh limtræs bjælken.

Værnet bliver 10,76mm hærdet lamineret glas der monteres ​mellem stål balustre der boltes til Cumaru belægningen. Så den del er også indenfor kravene.

Gode råd og guider modtages med TAK :-)

MVH Njord
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Simpel....;-)

Du skal have fat i en ingeniør/statiker der kan 1) hjælpe dig med alt det beregningsmæssige, de vil skulle have indsigt i en række eksisterende forhold og ønsker til det kommende inden man begynder at træffe for mange beslutninger omkring materialevalg og dimensioner, og 2) et i området velrenommeret cvr-nummer med tilknyttet erhvervsansvarsforsikring som har været det samme i nogle år.

Alt i alt, i så kommer de få tusinde kroner der måske ville være i forskel på prisen af beregningen til at være peanuts i budgettet for det samlede projekt - så vælg dem der giver dig mest ro i maven.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Prisforskel på et par tusinde... altså det er da hvad jeg forventer at det skal koste, ikke i forskel men total pris.......

Der er jo tusinder af ganske sammenlignelige altaner rundt om, og det er ikke en altan der er indbygget i husets bærende konstruktion som ved altaner ophængt udenpå facaden , men netop en enkel konstruktion hvor der etableres en bro der bærer i front og vinkeljern der boltes fast i ydermuren og laver en ret simpel aflastning ned gennem denne. Og ved at rykke den bærende bro ind fra fronten opnåes at det bliver denne der skal aflaste langt det meste af vægten, vel 75 % så der netop kun belastes meget lidt i facaden.

Så hvad mener du at en sådan beregning skal koste??

Roen i maven den har jeg helt uden problemer.

MVH Njord
Yes, så alt statisk vægt og dynamisk påvirkning, bæreevne for trækket på altanens træk og vrid på facaden, værn og alt det der har du helt styr på selv. Lyder da helt simpelt, du skal bare have nogen til at skrive under og det må iøvrigt ikke koste en bøjet femøre.
Held og lykke.

/BOFH 

Du svarer jo ikke på hvad du kalder en rimelig pris for hvad du jo også selv beskriver som simpelt.

Kom med din vurdering i stedet for at komme med diverse hentydninger.....

MVH Njord
njord skrev den 07-03-2025 14:17:43

Du svarer jo ikke på hvad du kalder en rimelig pris for hvad du jo også selv beskriver som simpelt.

Jeg tror du skal aktivere sarkasme-filteret🫢

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
njord skrev den 07-03-2025 14:17:43

Kom med din vurdering i stedet for at komme med diverse hentydninger.....

De fleste herinde takker for svar, også selv om de ikke benytter svaret til udførelsen af opgaven.
Her stiller du ligefrem et krav til BOFH, om at uddybe hans/hendes svar.

Du vil simpelthen skaffe stål, limtræ, brædder mv til et par tusinde? Kan vi andre få nummeret på din leverandør, tak!
HrT skrev den 07-03-2025 17:29:09

Du vil simpelthen skaffe stål, limtræ, brædder mv til et par tusinde? Kan vi andre få nummeret på din leverandør, tak!

Du glemte adskillige meter hærdet lamineret glas og stålprofilerne til at holde dem - koster sikkert kun et par 100-lapper 😉

/BOFH 

BOFH skrev den 07-03-2025 18:32:28

Du glemte adskillige meter hærdet lamineret glas og stålprofilerne til at holde dem - koster sikkert kun et par 100-lapper 😉

/BOFH 

Læs nu hvad jeg efterspørger, en beregning ikke materialer....

MVH Njord

Hvis du gad læse mit opslag og se hvad jeg søger, nemlig en beregning, så var du blevet klogere, uden at have udstillet din trælse holdning til andre personer.

MVH Njord
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også