Beregning af styrke på en ret simpel altan.

Hej med jer :-)

Jeg vil bygge en altan, og har haft en snak med kommunen omkring denne. Umiddelbart ingen problemer som sådan, altså den kommer ikke i strid med nogen placeringer osv, så alt godt på den front. Opbygningen har jeg en klar i de om hvordan kommer til at ske.

Men kommunen vil gerne have en beregning der verificerer styrken er OK. Faktisk kan de nøjes med en underskrift på det er styrkemæssigt OK, men henstiller til, også i forbindelse med et videresalg at der foreligger en verificerende beregning. 

Er der nogen her har en opskrift på hvordan man laver en sådan beregning eller alternativt nogen der kan lave en sådan for en rimelig pris?

Opbygningen er at den ind mod huset lægger an med bjælkerne på en vinkel skinne i stål 50x50 x 4 Og at den ude i 2 - 2,5 m fra huset lægger an på en limtræsbjælke på 115x400 og en længde på 7 meter. Limtræs bjælken hviler på to stål rør 70 x 140 x 4 der er placeret en meter fra hver ende at limtræs bjælken. Selve altanens areal bliver 3 x 7 meter og laves i Cumaru terrasse planker, disse hviler på trykimprægnerede bjælker for hver 50 cm, der ligger an på vinkel jernet på huset oh limtræs bjælken.

Værnet bliver 10,76mm hærdet lamineret glas der monteres ​mellem stål balustre der boltes til Cumaru belægningen. Så den del er også indenfor kravene.

Gode råd og guider modtages med TAK :-)

MVH Njord
Hej med jer :-) Jeg vil bygge en altan, og har... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg undrer mig lidt over at der anvendes trykimpræ “strøer”. Kan det virkeligt være tilladt/hensigtsmæssigt. Jeg tror aldrig jeg har set en altan hvor dækket ikke bæres af galvaniseret stål, men måske er det bare mig.

Bare kald mig BBB 
Det er da det mest anvendte.

MVH Njord
Ok, back on track.
Dit spørgsmål er ikke simpelt. Du er ved at lave en fritstående konstruktion der skal støttes af dit hus så både terrasse og hus ikke vælter næste gang det blæser. Jeg kan selvfølgelig tage fejl men det er ikke et simpelt spørgsmål i min bog.

En ingeniør koster i udgangspunktet ca 1000-1500 i timen, han vil skulle ud og besigtige og kigge hvad du nu har af byggetegninger igennem, der skal udføres noget beregning på konstruktionen, evt udforme en teknisk tegning samt levere noget feedback ift krav til konstruktionen og metode for udførsel så du har noget til din kommune (byggesagsarkiv) og din forsikring.
Tror du selv du får det for et par tusind?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ved godt dette ikke giver et svar dit spørgsmål omkring prisen på en beregning - men mere hvad man skal tage højde for - med konstruktionsklasser og brand - som skal bruges til byggetilladelsen der skal søges om til altanen.
https://altansmeden.dk/myndighedskrav
Men tænker da måske man skal regne med 5000kr - er jo heller ikke mange penge til have noget sikkerhed på papir, kontra en måske ødelagt gavl..
Ellers ville jeg da tage fat i en lokal byggeingeniør, han kan nok give en slag på tasken på en pris 😊
Hvis nu du lavede en simpel skitse af dit projekt, og måske et billede af facaden, så hjalp det nok på forståelsen. Ingen ved jo feks hvor højt oppe i luften din nye altan skal være, er det enfamilieshus eller et højhus osv?
Altså flere oplysninger, så bliver svarene osse bedre.

Venlig hilsen
Knud
njord skrev den 08-03-2025 10:05:45

Det er da det mest anvendte.

Ikke til altan, men nok til en terrasse.

Sprogligt overlapper de to lidt, men hvis du, som en foreslår, lægger et par billeder og lidt tegninger op undgås sådanne misforståelser.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også