Grolys erfaringer søges.

Hej til Jer.
Jeg har købt et grolys 50x50cm forskellige røde og blå led pære. Der er meget lidt brugsanvisning med. Bare at det er optimalt med ca 50cm over bordet, men jeg synes at det er som om planterne ( tomat spire ) får for meget lys. Er  der nogen her som har nogle råd eller fif?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg har købt et grolys 50x50cm... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tomat i dag udpla tet ​7 maj

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Det ser godt ud i dit drivhus, Kovas. Masser af plads. 
Og vuggestuen er blevet fjernet.

Tak for linket om giffelråd.
Min venindes forældre har bygget et drivhus af træ til deres tomater og har beklædt det med en, ikke hel gennemsigtig. plastik folie. Det begrænser solstråler lidt. Det virker meget godt. 

Jeg må prøve at ændre en ting ad gangen og se om det hjælper.
Alle mine tomatplanter, som har stået i den samme jordblanding, 50% jord til grøntsager og 50% jord til stueplanter, har fået giffelråd - det må være en for sur blanding. 
Den eneste tomatplane som ikke har fået det, er blevet omplantet kun i jord til grøntsager.

Nu efter alle planter har fået lidt ekstra kalk, alle de nye skud er blevet blanke og lidt mørkere end før.

Tomaplanten med den lange stamme ville ikke rulles. Den er knækket, men den er blevet plantet i en lille potte med jord.  
Jeg har også sået alle tomater en gang til - det ender nok med en masse eksperimenter i år, med ikke så mange tomater. Der er cirka 10 - 15 tomater nu. 
Hej

Siden de første tomater med giffelråd, har jeg sået nye tomater 2 gange. De er over 50 cm høje nu. 
Men de er lige så lyse/ blege som de første og de har også fået giffelråd. 

De eneste 2 mørkegrønne planter som ikke har fået giffelråd, (de 2 store bagerst til venstre) er dem som jeg har plantet i jord som jeg købte sidste år.  
Så noget siger mig, at den jord som jeg købte i år, 3 forskellige typer plantesække, er muligvis for sur. 
Ellers så er de begyndt at fjerne kalk i vandet på vandværket. 

Jeg har lige taget lidt jord, 5 cm under overfladen og målt med lakmuspapir og det viser pH værdi 7. 
Nettet siger at tomatplanter har det best i pH 6 - 6,8.
Jeg har købt kalk men det ændrer ikke så meget. Jeg bruger måske for lidt af det. 
Jeg har givet rigeligt med kalk, alle de tomatplanter med giffelråd men de er aldrig blevet gode igen, så jeg har kasseret dem alle sammen. 

Hvordan går det med jeres tomatplanter? 
Din jord er for basisk. Sur er under PH 7.
Kalk bruges normal til at hæve PH, så du skal eks tilsætte noget sur spagnum for sænke den.
Jeg eksperimentere med hydroponics, hvor der dyrkes i vand uden jord og her er PH vigtigt at regulere. Vores hanevand har for meget kalk, som gør det svært at regulere. derfor benyttes regnsvand (hvilket så giver andre udfordringer)
Giffelråd kan komme fordi planten ikke kan optage nok næringssalte, herunder kalk. Det kan skyldes PH er forkert.
For tomater er det det optimale PH område 6-6.5. Og problemet kan være helt tilbage ved blomstring.
Sidste år havde jeg store problemer med giffelråd, til jeg fandt ud af PH var vigtig. I år har der været et par enkelte tomater der har været ramt, men kun på den samme sort, så der er åbenbart forskel.

Det er kun andet år jeg roder med det, men lærer hele tiden

Griffelråd er ikke nogen sygdom , men en form af mistrivsel , først , dine planter står i  alt for små potter , planterne får alt for meget gødning især kvælstof , og vanding er uregelmæsig , og jord som  ind i mellem har  været for kold , tomatplanter kan vokse i alt bare det er luftigt , og når tomatdyrkeren får problemer med misvækst så er det altid jorden der får skylden . Jeg forstår ikke at du har kasseret dine planter og sået nogle nye , nissen flytter jo med , de planter du kasserede ville med stor sandsynlirhed have givet normale frugter resten af sæsonen .  
Hvis du bruger 30 liters potter med underskål , og plantesæk jord som gromiddel så er du godt på vej til at få masser af flotte frugter , 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
På  sin vis går det udmærket, dog er der mange blomster som er faldet af i den meget varme periode. så nu har jeg masser af grønne tomater og har kun høstet få modne indtil nu. Jeg har haft andre projekter her i sommer så de er blevet lidt stedmoderligt behandlet. men jeg kan ikke sende billeder. der kommer en rød bjælke at de er for store. 

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Kovas  dine blomster falder af fordi de ikke er blevet bestøvet . ,

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
kovas - hvis dine billeder er for store, så kan du åbne et billede i Galleri på telefonen og vælge "Del" knappen, som ser cirka sådan ud < og er placeret under billedet. 
Du kan dele, dvs. sende billedet til din egen Messenger profil. 
Et af mine billeder, som har været 2,76 GB stort, er blevet 128 KB af det.
Så kan du åbne din Messenger og gemme billedet på telefonen.  

karl smart - tak. Ja, mine potter er alt for små, men det er gået godt de sidste 2 år. 
De har næsten ikke fået gødning i år. Jeg synes gødning har påvirket dem på en underlig måde i år, de har fået underlige blade, og chili stammen har slået en kolbøtte lige efter den har fået gødning. Det siges at jorden indeholder næring i et stykke tid, så den har måske fået for meget.

Min jord har aldrig været luftigere. Vandet løber næsten lige gennem potten.
Jeg har også købt 3 forskellige plantesække med tiden. 
Min sidste plantesæk ligner hakkede grene, jeg kan ikke se at der er jord i og det hedder Plantesæk (af danskproduceret pilekompost - med små bogstaver). Se billede. Der er 5 tomater på planten i "pilekomposten" og den første har fået griffelråd.

kimcarlsen - tak for din forklaring.  Jeg må se om jeg kan tilpasse pH værdi. Men det har ikke været nødvendigt de sidste 2 år. Jeg ved ikke hvad der er sket. Min lampe har måske ødelagt noget?

Men det er gået godt en enkelt gang med at fjerne griffelråd, med en af mine første planter. Jeg har stadigvæk 2 eksperimenter kørende  

Her er en lille billedserie med tekst.
karl smart skrev den 24-07-2025 20:57:47

Kovas  dine blomster falder af fordi de ikke er blevet bestøvet . ,

Jeg tror at det er fordi de får for lidt vand 

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
DLG jeg har ikke en messenger, men de som undre mig er at det billede jeg ville sende, ikke er større end de første jeg sendte her i tråden fra 7maj. 3,52Mb Jeg prøvede at koble mig på je-ns tråd om ikke at kunne indsætte billeder, men der er ikke hul igennem? Tilføjelse prøvede igen at inndsætte og fik læst det der stod uden for det røde felt. der står at filen er invalid type. Min telefon er begyndt at gemme i heic hvad så ellers er?

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også