​Defekte gamle termostater - kan jeg udskifte med moderne?

Jeg har et hus fra 70erne. Der er mindst to termostater jeg har opdaget er defekte. De kan ikke lukke. Det er ikke stiften der har sat sig fast. HVis jeg presser stiften ind, lukker varmen fint. Men noget er vist knækket inden i selve termostaten.

Så de skal udskiftes.

Spørgsmålet er så: kan jeg bare købe en vilkårlig Danfoss termostat (f.eks. https://www.harald-nyborg.dk/danfoss-aveo-termostat) og skrue på? Eller er der forskellige typer?

Jeg har et hus fra 70erne. Der er mindst to... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 05-03-2025 20:56:59

Pres stiften på ventilen i bund.

/BOFH 

Min tommelfinger blev lidt øm efter en times tid... 😅

mfrost skrev den 05-03-2025 21:30:42

Hvis du har en kraftig plast strip eller spændende så kan du sætte den rund om ventilen således at den presser stiften i bund og dermed lukkes for radiatoren

God ide. Jeg fandt en passende strip 😁

Prøv at mærke på en af de andre radiatorer, hvor termostaten virker. Hvilket rør er varmest, det hvor termostaten sidder eller det andet.

Hvis det er koldest ved termostaten er det en retur-termostat, der sidder på afgangen (hvor vandet løber ud). Sidder den på det varmeste rør er det på indgangen (hvor vandet løber ind).

Indgang sidder oftest i toppen af en radiator og udgang i modsatte side i bunden af radiatoren.

Hvis den sidder på returen (det koldeste rør) SKAL du bruge en termostat af typen FJVR ellers duer det ikke.

Koster ​kr. 279 i fx. Jem & Fix.

henrikh29 skrev den 06-03-2025 21:31:01

Prøv at mærke på en af de andre radiatorer, hvor termostaten virker. Hvilket rør er varmest, det hvor termostaten sidder eller det andet.

Hvis det er koldest ved termostaten er det en retur-termostat, der sidder på afgangen (hvor vandet løber ud). Sidder den på det varmeste rør er det på indgangen (hvor vandet løber ind).

Indgang sidder oftest i toppen af en radiator og udgang i modsatte side i bunden af radiatoren.

Hvis den sidder på returen (det koldeste rør) SKAL du bruge en termostat af typen FJVR ellers duer det ikke.

Koster kr. 279 i fx. Jem & Fix.

Det må jeg lige prøve at tjekke i morgen. MEN når nu den er 26mm, så skulle der vel kun være den ene type som linket til længere oppe, eller hvaD?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis