​Defekte gamle termostater - kan jeg udskifte med moderne?

Jeg har et hus fra 70erne. Der er mindst to termostater jeg har opdaget er defekte. De kan ikke lukke. Det er ikke stiften der har sat sig fast. HVis jeg presser stiften ind, lukker varmen fint. Men noget er vist knækket inden i selve termostaten.

Så de skal udskiftes.

Spørgsmålet er så: kan jeg bare købe en vilkårlig Danfoss termostat (f.eks. https://www.harald-nyborg.dk/danfoss-aveo-termostat) og skrue på? Eller er der forskellige typer?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til først at finde ud af hvilken type der sidder monteret i dag, derefter kan du finde mulige erstatninger.
Du kan prøve at starte her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er også vigtigt om termostaten sidder på fremløb eller returløb, hvis den sidder på retur ved fjernvarme er det en spec termostat der skal bruges 
Jeg ved ikke, hvordan man ser om det er fremløb eller tilbageløb.

Men den ene ser sådan ud. Den anden er lidt sværere at komme til, så jeg skal lige have den undersøgt nærmere.

det rør der er nederst på radiatoren er normalt retur og det i toppen fremløb   
Som du kan se af listen du har fået link til kan du måle om det er det ene eller det andet
34 mm = fremløb
32 mm = retur

Når den sidder i bunden er det sikkert en returventil. Man skal ikke sætte en smart-termostat på en returventil. Danfoss FJVR er det naturlige valg til en returventil.

Annonce
GodeVen skrev den 05-03-2025 11:27:13

Som du kan se af listen du har fået link til kan du måle om det er det ene eller det andet
34 mm = fremløb
32 mm = retur

Når den sidder i bunden er det sikkert en returventil. Man skal ikke sætte en smart-termostat på en returventil. Danfoss FJVR er det naturlige valg til en returventil.

Den er 26mm. Så det må være fremløb 
Mens jeg venter på butikker åbner så jeg kan købe termostat så buldrer varmen derudaf.
Hvem har en god ide til hvordan jeg midlertidigt kan lukke ventilen?
Pres stiften på ventilen i bund.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du har en kraftig plast strip eller spændende så kan du sætte den rund om ventilen således at den presser stiften i bund og dermed lukkes for radiatoren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis