El-gulvarme varmer selvom det er slukket

Hej.
Vi har overtaget et hus her i efteråret, hvor der er gulvvarme i køkken og badeværelser.
Vi har slukket for varmen i køkkengulvet, men det er stadig varmt efter en måned og vi kan se på elregningen det kører.

Kan der ske en fejl i gulvet som gør at termostaten ikke virker? Vi har forsøgt at slukke alt gulvvarme, for at se om der er byttet om på noget. Men lige lidt virker det. Problemet er dog kun i køkkenet!

Nogen der har nogen erfaringer?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til. Jeg håber vi kan hjælpe.

Der kan godt være en fejl, så gulvarmen ikke slukker. Hvis der i el-tavlen er en sikring mærket gulvvarme, kan I slukke der, indtil det bliver repareret.

Hvordan ser termostaten ud, som I regulerer på?  Enten fabrikat og nummer, eller et billede.  
Tusind tak for så hurtigt og brugbart svar! Jeg har slukket på el-tavlen og håber på det kan ses på forbruget og mærkes på gulvet.

Jeg har vedhæftet et billede af termostaten og beklager for den dårlige kvalitet! 
Det kunne jo være at der var en termostat til hver af de to gulve , måske siddende skjult et sted 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Når der er strøm på, tænder og slukker lampen i toppen, når der drejes på knappen. Den bør lyse når der skrues højt op og slukke, hvis der drejes langt ned?

Jeg fandt denne beskrivelse, den siger ikke så meget, men man kan se at den bruger en føler monteret i gulvet.
https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1636534670/mpf9vjy8u5yezmjqh61u.pdf
karl smart skrev den 02-03-2025 21:20:23

Det kunne jo være at der var en termostat til hver af de to gulve , måske siddende skjult et sted 

Hvert gulv har en termostat! Men vi har kun problemer med køkkengulvet :)

Annonce
GodeVen skrev den 02-03-2025 21:55:19

Når der er strøm på, tænder og slukker lampen i toppen, når der drejes på knappen. Den bør lyse når der skrues højt op og slukke, hvis der drejes langt ned?

Jeg fandt denne beskrivelse, den siger ikke så meget, men man kan se at den bruger en føler monteret i gulvet.
https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1636534670/mpf9vjy8u5yezmjqh61u.pdf

Ja, lampen den tænder og slukker som den skal. Men varmen er uændret. 

Tak for beskrivelsen! Mon ikke det er føleren der så er defekt. Jeg glæder mig til at se i morgen om varmen er aftaget eller forsvundet, nu jeg har slået den fra på relæet!

Nu har jeg lidt at gå videre med til en professionel, så de ikke skal fejlsøge først 
Hvis relækontakten i termostaten er kortsluttede, vil der være varme på hele tiden. Det kan være nødvendigt at skifte termostaten, med mindre man kender en, der kan skifte relæet.

fase
Når lampen skifter farve ved at dreje på knappen så fungerer føleren helt sikkert. Så det meget sandsynlig at det lille relæ i termostaten er gået i stykker. 
Der er den nemme vej, en ny termostat. Her følger der også en ny føler med. Den sidder ned i et rør i gulvet så det nemt kan skiftes. Føler er justeret ind i forhold til termostat så det kan ikke anbefales at genbruge den game føler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det kan altså godt være en opgave at trække føleren op , mange gange er den blevet puttet ned i røret i gulvet før gulvet bliver støbt , og hvis der ikke er sat en prop i så trænger betonen ind i røret og føleren hænger fast ,

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Føleren skal ikke trækkes op.Der er igen grund til at skifte føleren. Hvis der ikke er lavet en monteringsfejl, lyder det som Devi 233 skal udskiftes.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også