Hjælp en ny husejer med at forstå sit fjernvarmeanlæg (vi mangler varme på tagetagen)

Kære alle.

Vi har den udfordring, at radiatorerne på tagetagen ikke bliver varme. 

Beklager hvis jeg er dårlig til at forklare, og på forhånd mange tak for jeres hjælp.

Vi for nyligt flyttet i hus, og vi fatter 0% af vores fjernvarmeanlæg. Jeg har forsøgt at læse på nettet, og kigge på principdiagrammer, men må erkende at det er over mine evner..

Vi har fået sat et par ekstra radiatorer op. Spurgte de flinke VVS'ere om de ville forklare lidt hvorfor der ikke er varme på tagetagen, men det kunne de ikke rigtigt sige noget om.. hmm. Vi har fået et fjernvarme tjek til 1800 kr, (så er det også betalt) De sagde alt var fint, og de ikke kunne se en årsag til manglende varme..

Huset er 4 etager i alt, kælder, stue, 1. sal og udnyttet tagetage. Ejendommen er fra 1920 og klassisk muremestervilla.

Jeg forstår f.eks. ikke hvad ventilen til højre for fremløbstemperaturregulatoren (den med det røde radiator mærkat) gør? Når jeg skruer den op lyder det som om der løber mere "vand" igennem?

Radiatorfremløb er på ca. 45 grader pt. Afkøling er på ca. 31 grader. Der er 1.6 bars tryk på anlægget.

Vi har også 2 gulvarme kredse, hvor temperaturmåleren står på 25 grader.. Jeg har vedhæftet billeder og det forstår jeg ikke rigtigt hvorfor?

Kan i hjælpe?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er ikke luft i radiatorerne. 
Jamen VVS'eren, der har monteret radiatorerne, sørger da for at de virker. Det må da være med i prisen.

fase
De virker, der er bare meget lidt varme i dem. De er lunkne og bliver ikke rigtigt varme
VictorE skrev den 28-02-2025 22:44:00

De virker, der er bare meget lidt varme i dem. De er lunkne og bliver ikke rigtigt varme

Hvilke ventiler er der på radiatorerne? Måske er det termostatventiler med begrænser.

fase
Annonce

Kan pumpen her justeres/skrues op? Jeg havde lignende problem engang i et tidligere hus og der var løsningen at skrue op for trykket i cirkulationspumpen. Der er en bid vej op til tagetagen og måske kan det hjælpe med lidt mere knald på pumpen.

Så vidt jeg husker kunne jeg skrue på skruen i midten på pumpen. Der var tal eller høj/mellem/lav indikation på 

Mvh. AllanE
Knappen sidder nu ovenpå den sorte boks på pumpen, men rigtigt at det må være det første at forsøge, hvis pumpen ikke allerede står på Max, som vist er 3 på den type.
Du har ret. Min var ikke en Grundfos og justeringen sad foran, men selvfølgelig ikke en skrue. Det er en elektronisk styring. 

Mvh. AllanE
mange tak for jeres forslag indtil videre. Pumpen står på maks. hvad er termostatventiler Med begrænser? 
Termostat ventil betyder er den kam reguleres af en termostat.... med begrænser betyder at man kam stemmmemhvor stort et flow der er igennem ventilen... det bruger man til at begrænse flowet, hvis f.eks radiatoren er lille, du kan læse ommhbordan man indstiller disse i forhold til radiator str. I manualen for ventilen....
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis