Hjælp en ny husejer med at forstå sit fjernvarmeanlæg (vi mangler varme på tagetagen)

Kære alle.

Vi har den udfordring, at radiatorerne på tagetagen ikke bliver varme. 

Beklager hvis jeg er dårlig til at forklare, og på forhånd mange tak for jeres hjælp.

Vi for nyligt flyttet i hus, og vi fatter 0% af vores fjernvarmeanlæg. Jeg har forsøgt at læse på nettet, og kigge på principdiagrammer, men må erkende at det er over mine evner..

Vi har fået sat et par ekstra radiatorer op. Spurgte de flinke VVS'ere om de ville forklare lidt hvorfor der ikke er varme på tagetagen, men det kunne de ikke rigtigt sige noget om.. hmm. Vi har fået et fjernvarme tjek til 1800 kr, (så er det også betalt) De sagde alt var fint, og de ikke kunne se en årsag til manglende varme..

Huset er 4 etager i alt, kælder, stue, 1. sal og udnyttet tagetage. Ejendommen er fra 1920 og klassisk muremestervilla.

Jeg forstår f.eks. ikke hvad ventilen til højre for fremløbstemperaturregulatoren (den med det røde radiator mærkat) gør? Når jeg skruer den op lyder det som om der løber mere "vand" igennem?

Radiatorfremløb er på ca. 45 grader pt. Afkøling er på ca. 31 grader. Der er 1.6 bars tryk på anlægget.

Vi har også 2 gulvarme kredse, hvor temperaturmåleren står på 25 grader.. Jeg har vedhæftet billeder og det forstår jeg ikke rigtigt hvorfor?

Kan i hjælpe?
Kære alle. Vi har den udfordring, at... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv evt. at fylde lidt mere vand på og hæve trykket til 2 bar. Måske er 1,6 lige lavt nok med så mange etager. Det er hurtigt at tjekke om det kan hjælpe.

Mvh. AllanE
Tryk Det tør jeg nok ikke at hæve så meget mere. Det er et gammelt hus med gamle rør og det vil øge sandsynligheden for brud. VVS anbefalede 1.5Bar max 
Noget kunne tyde på at de nyopsatte radiatorer har shunt(begrænser) der ikke er indstillet optimalt. Det burde de VVSere der har sat det op have gjort.
Eller pumpen simpelthen ikke er tilstrækkelig.
Eller også er hele systemet for småt dimensioneret.

Der kan være mange årsager. Og det vilel da være på sin palds at hive de VVSere ind der satte radiatorerne op og sige at de ikke virker.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Kan cirkulationspumpen have for lidt “kraft” til at skubbe vandet helt op på tagetagen og man derfor skal have en større pumpe?

Eller kan der mangler kapacitet i varmeveksleren så den ikke kan “pproducere” nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis