Faseforvirring! Hvor ligger problemet?

Jeg måler (i tavlen) 240 V mellem nul og hver af de 3 faser = OK
Mellem fase 1 og 2 måler jeg 400 V = OK
Mellem fase 1 og 3 måler jeg 400 V = OK
Mellem Fase 2 og 3 måler jeg 0 V = ???????

Hvor ligger problemet??
Jeg måler (i tavlen) 240 V mellem nul og hver af... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der kun er to faser, vil måleren vise f.eks. L2 L3, og ikke den manglende fase.

Elektronikteknikeren
=> Gregersen: Der ER tre strømførende ledninger ind i måleren - to af dem er bare i samme fase. Heraf mystikken.
Tror ikke måleren tjekker for faseforskydningen, kun at der er spænding. ​:)

Ja, den tjekker kun om der er spænding på polerne.
Du skal slukke for alt forbrug på din eltavle, og måle på tilgangen igen, så kan det være at den ene fase forsvinder.

Hvis der er gået en fase, kan husets flerfasede genstande lække spænding tilbage i tavlen.

Elektronikteknikeren
=> Gregeren
Så har jeg fået tjekket dit forslag, desværre uden nye informationer til følge. Jeg måler det samme som før når jeg måler på tilgangen med alt frakoblet.
Det er ikke noget internt hos mig.

Andre forslag modtages gerne :)
gdsole skrev den 03-03-2025 11:56:06
Det er ikke noget internt hos mig.

Andre forslag modtages gerne :)

At der ikke er noget internt hos dig, skal vi lige have styr på. Det kan måske afgøres ved at måle på tilgangen før måleren. Men inden du begynder at bryde plomber og måle på stikledningen. Det er så ikke dig, fordi plomben skal fornyes og bruddet skal meldes hos forsyningen. 

Lad os prøve noget andet, nemlig et andet måleinstrument. Det laver du med en stump ledning monteret i en fatning og forsynet med en glødepære (halogen er også glødepære). Mellem fase og nul skal pæren lyse. Hvis du forbinder to i serie, kan du måle mellem faserne.
Du skriver i dit første indlæg, at du måler 0 V mellem fase 2 og 3. Det tyder på ​at en sikring i kabelskabet er gået.

fase
Annonce
Har du en 3-faset motor kan du se om den vil køre.
Den vil nok brokke sig, hvis 2 faser kører samme sinus kurve.

=> Gregersen: Der ER tre strømførende ledninger ind i måleren - to af dem er bare i samme fase. Heraf mystikken.
Tror ikke måleren tjekker for faseforskydningen, kun at der er spænding. :)

S. Fabrin skrev den 03-03-2025 13:04:29

Du skriver i dit første indlæg, at du måler 0 V mellem fase 2 og 3. Det tyder på at en sikring i kabelskabet er gået.
Det har været min mistanke hele tiden, Forstår det bare ikke, idet både fase 2 og 3 er strømførende. Der er 400 V mellem fase 1 og 2; 400 V mellem fase 1 og 3. Alle 3 faser forsyner i øvrigt fungerende 240 V grupper. ( ~ test med glødepære ). Har du en forklaring på dette givet der er gået en sikring i kabelskabet?

cdp skrev den 03-03-2025 18:58:52

Har du en 3-faset motor kan du se om den vil køre.
Den vil nok brokke sig, hvis 2 faser kører samme sinus kurve.
Min lader til el-bil virker ikke hvis alle 3 faser er tilsluttet. Med fase 3 frakoblet lader den m. 7 kW i stedet for 11.

( ~ test med glødepære ). Har du en forklaring på dette givet der er gået en sikring i kabelskabet?
Når du bruger en større belastning som udgøres af pæren, kan du få nogle andre måleresultater på grund af den større belastning. Dit voltmeter/universalinstrument har sikkert en indgangsmodstand på mindst 10 Mohm. Det betyder at målesttrømmen er meget lille og modstanden i det målte kan derfor være forholdsvis stor.
Der skal ikke stor afledning til for at du kan måle 230V mellem fase og nul. 
Jeg har i det forrige indlæg skrevet noget om at måle i målerens klemmekasse. Det frarådede jeg ligesom jeg fraråder at måle på afgangsklemmerne i kabelskabet.

fase
Det nemmeste er at fejlmelde til din el leverandør det koster ikke noget , men de nye smartmålere skulle selv reagere hvis der var gået en stikledningsikring og sende en ud for at skifte sikring .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis