Faseforvirring! Hvor ligger problemet? gdsole 6 28-02-2025 13:05 Jeg måler (i tavlen) 240 V mellem nul og hver af de 3 faser = OKMellem fase 1 og 2 måler jeg 400 V = OKMellem fase 1 og 3 måler jeg 400 V = OKMellem Fase 2 og 3 måler jeg 0 V = ???????Hvor ligger problemet?? 19 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
je_ns 12999 28-02-2025 13:06 Velkommen på siden Det burde ikke være muligt, prøv at mål igen.. Vi prøver igen, i morgen --
swayde 222 28-02-2025 13:22 det tyder jo på at fase 2 og 3 er den samme?Har du et voltmeter der viser ‘retning’ / fase følge skal den være forskellig på1 til 3Og 1 til 2Edit: hvorfor måler du?
GodeVen 4341 5220 28-02-2025 13:39 Hvis du måler på klemmerne af et komfur er det ikke der ikke noget mærkeligt i at du måler 0 V mellem to klemmer. Det er ikke ualmindeligt at et komfur kun er tilsluttet to faser.
S. Fabrin 19655 4400 28-02-2025 16:02 At du måler 230V mellem faser og nul fortæller ikke, hvilken fase du måler på. Kan du ikke vise et billede af tavlen uden afdækning, så man kan se forbindelserne til gruppeafbryderne. Der er noget, der tyder på at to af faserne er forbundet til samme fase. fase
gdsole Trådstarter 6 28-02-2025 17:07 Uddybende:Det har ikke altid været tilfældet at fase 2 og 3 er samme; og ja det er IKKE en målefejl.Jeg måler ved første punkt i tavlen - på min transientbeskyttelse. (Der er ikke kablet forkert.) Jeg har desværre kun et simpelt multimeter og kan ikke måle fasefølge.Jeg vil gerne have det til at virke igen af flere årsager:1) Jeg har måttet frakoble fase 3 fra min autolader, der derfor nu lader m 7 kW i stedet for 11.2) Husets samlede belastning skulle gerne være nogenlunde jævnt fordelt ud over de tre faser.3) Det er bare ikke sådan det skal være.Kan det være noget "styrings noget" i masteskabet? Annonce
BOFH 3910 8600 28-02-2025 18:11 Antager du måler ved tilgangen i tavlen?Isf kunne der godt være gået en mastesikring for fase 3./BOFH Giv mig min kop kaffe og et serverrum!
S. Fabrin 19655 4400 28-02-2025 18:22 Der kan være gået en sikring i kabel skabet. For at kunne komme videre, skal du måle i kabelskabet. Prøv at se på måleren om der er tre faser fase
S. Fabrin 19655 4400 28-02-2025 18:52 Thomas-es skrev den 28-02-2025 18:36:20Kan man ikke se på elmåleren om der er 3 faser aktive? Jo fase
gdsole Trådstarter 6 28-02-2025 19:02 Thomas-es skrev den 28-02-2025 18:36:20Kan man ikke se på elmåleren om der er 3 faser aktive?Kan se at der er spænding på 3 poler - (der står L1 L2 L3 i displayet), men det er der jo, det er bare ikke 3 forskellige faser.Kan der være spænding hvis der er gået en sikring i masteskabet?