Faseforvirring! Hvor ligger problemet?

Jeg måler (i tavlen) 240 V mellem nul og hver af de 3 faser = OK
Mellem fase 1 og 2 måler jeg 400 V = OK
Mellem fase 1 og 3 måler jeg 400 V = OK
Mellem Fase 2 og 3 måler jeg 0 V = ???????

Hvor ligger problemet??
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Det burde ikke være muligt, prøv at mål igen..

Vi prøver igen, i morgen --
det tyder jo på at fase 2 og 3 er den samme?
Har du et voltmeter der viser ‘retning’ / fase følge skal  den være forskellig på
1 til 3
Og 1 til 2
Edit: hvorfor måler du?
Hvis du måler på klemmerne af et komfur er det ikke der ikke noget mærkeligt i at du måler 0 V mellem to klemmer. Det er ikke ualmindeligt at et komfur kun er tilsluttet to faser.
At du måler 230V mellem faser og nul fortæller ikke, hvilken fase du måler på. Kan du ikke vise et billede af tavlen uden afdækning, så man kan se forbindelserne til gruppeafbryderne. Der er noget, der tyder på at to af faserne er forbundet til samme fase.

fase
Uddybende:
Det har ikke altid været tilfældet at fase 2 og 3 er samme; og ja det er IKKE en målefejl.
Jeg måler ved første punkt i tavlen - på min transientbeskyttelse. (Der er ikke kablet forkert.) 
Jeg har desværre kun et simpelt multimeter og kan ikke måle fasefølge.

Jeg vil gerne have det til at virke igen af flere årsager:
1) Jeg har måttet frakoble fase 3 fra min autolader, der derfor nu lader m 7 kW i stedet for 11.
2) Husets samlede belastning skulle gerne være nogenlunde jævnt fordelt ud over de tre faser.
3) Det er bare ikke sådan det skal være.

Kan det være noget "styrings noget" i masteskabet?
Annonce
Antager du måler ved tilgangen i tavlen?
Isf kunne der godt være gået en mastesikring for fase 3.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der kan være gået en sikring i kabel skabet. For at kunne komme videre, skal du måle i kabelskabet. Prøv at se på måleren om der er tre faser 


fase
Kan man ikke se på elmåleren om der er 3 faser aktive?
Thomas-es skrev den 28-02-2025 18:36:20

Kan man ikke se på elmåleren om der er 3 faser aktive?

 Jo


fase
Thomas-es skrev den 28-02-2025 18:36:20

Kan man ikke se på elmåleren om der er 3 faser aktive?


Kan se at der er spænding på 3 poler  - (der står  L1 L2 L3 i displayet), men det er der jo, det er bare ikke 3 forskellige faser.
Kan der være spænding hvis der er gået en sikring i masteskabet?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis