Ejerskifteforsikring og el rapport

Hejsa!

Jeg tror jeg kender svaret men hører lige her for en sikkerheds skyld:

Jeg har lige købt et hus og i el rapportedn er der en del spørgsmålstegn med sætningen: "Det bør undersøges nærmere om [...]". Hvis vi undersøger nærmere og finder el-installationerne ulovlige, dækker ejerskifteforsikringen så? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra: https://www.bolius.dk/huseftersynsordningen-tilstandsrapport-og-elinstallationsrapport-17757

"Undersøges nærmere. Forhold ved elinstallationerne, der bør undersøges nærmere for at afklare, om der er en fejl. Det kan være en fejl med risiko for brand eller stød, og derfor bør du undersøge forholdet nærmere. Hvis du vælger at købe ejendommen, uden at forholdet er undersøgt nærmere, bærer du selv risikoen."

"undersøges nærmere" behøver dog ikke nødvendigvis at betyde, at der er noget galt. Hvis der er noget galt, så er det heller ikke nødvendigvis dyrt at udbedre.
Tak for svar. Ja jeg tænkte jo nok at det var det der gav mest mening. Men man har jo lov at håbe :D

De fleste af spørgsmålstegnene er pga spots. Jeg ved det at en autoriseret elektriker er påkrævet for at montere spots men ved du om man godt selv må fjerne/afmontere dem? 
Principielt skal du være autoriseret for at fjern dem, da det er ændringer i fast installation. Men når de er væk, er der ikke en installation at klage over.  

Reglerne om spots stammer fra dengang alle var med halogen. De blev meget varme og ved fejlmontering var der risiko for brand. Hvis dine spots er LED, bliver de ikke ret varme og selvom alle regler ikke er overholdt til punkt og prikke, er der ikke den samme fare.

Det er typisk ved el-syn at de ikke skiller det hele ad og der er steder, hvor det er meget svært at komme til at se, hvordan det er lavet.
De er alle sammen halogen. Har overvejet at skifte alle pærer ud med LED for at spare lidt strøm. Ville det mindske brandrisikoen? Ville det overhovedet betyde et lavere strømforbrug hvis vi ikke skifter driveren eller transformeren eller hvad det hedder? (jeg ved ikke rigtig noget om spots)
Det vil være et betydeligt lavere strømforbrug med LED. Også selvom man kan bruge den gamle driver. Typisk bruger halogen 5-8 gange mere strøm end LED.

Det er dog ikke altid lige let at udskifte. Ofte bruger halogenspots G4 pærer. Dem kan man få som LED, men ikke nogen, der lyser ret kraftigt.  Hvis man kan leve med den lave lysstyrke, kan man risikere at man også skal udskifte driveren. Hvis LED-pærerne blinker eller opfører sig mærkeligt, er det ofte løsningen at skifte driveren. Nogle G4 ​LED er så store at de ikke passer i en traditionel halogen fatning.

Hvis man bestemmer sig for at skifte hele spotsene til nye med indbygget LED, kan man få andre problemer. Ofte er de større i diameter, og i dag er det almindeligt med 230V spots uden driver. Det vil sige at der skal trækkes nye ledninger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis