Saunaovn aktiverer HPFI relæ

Hej Alle
Vi er ejere at et hus fra 70´erne med sauna i kælderen der har været brugt som depot siden vi købte huset for 15 år siden - altså vi har aldrig prøvet den. Nu har vi tømt den mhp. at prøve om det er noget for os.Ved afprøvning, aktiveres HPFI relæet, så der må være en fejlstrøm. Ovnen er en 5 kw 3 faset Thylø med 3 varmelegemer og ekstern styring. Ved en kort søgning på internettet, peger problemet i en retning af et defekt varmelegeme. En måling af de 3 varmelegemer viser de korrekte ca 24 ohm fra pol til pol, som leverandøren foreskriver. Til gengæld viser målingen mellem pol og skærm, en vis gennemgang - alt efter om det er et analogt eller digitalt multimeter, ligger målingerne fra 50K - 100K Ohm. Jeg konkluderer umiddelbart, at alle varmelegemer er defekte. Ovnen er så gammel at man ikke kan få reservedele, så inden vi investerer i en helt ny (vi ved jo ikke om det er noget for os) så fik jeg fat i en nyere Thylø ovn på 6 KW. også denne er med 3 faser og separat styring.
Jeg udskiftede både styring og ovn, bare for at erfare at resultatet er uændret – HPFI relæet trækker efter kort tid og gerne i forbindelse med at der drejes på termostaten. Har prøvet begge styringer af på den nyere ovn med samme fejlmønster.
Ved måling på varmelegemerne i den nyere ovn er resultatet igen ca. 24 Ohm pol til pol, men her en noget større modstand pol til skærm på ca. 5M Ohm.  Jeg er klar over at mine måleinstrumenter med et 9v batteri ikke giver et retvisende billede ift. hvad en professionel ville måle med et instrument designet til disse typer målinger, men mit håb var, at det alligevel kan pege mig i en retning. Til denne nyere ovn, kan man købe nye varmelegemer, men jeg kunne godt tænke mig at isolere problemet bedre, inden denne investering, for syntes det er mærkeligt hvis alle 3 varmelegemer også her har eksakt samme skavank på samme tid – og så på begge ovne ?
Så det blev til den noget kontroversielle test med at afkoble jord fra varmekilden, som også er debatteret i andre tråde her, ved fejlretning på en bageovn. Saunaovnen blev omhyggeligt opklodset på plastikklodser og jord afkoblet fra ovnen. Har kørt test med begge styrringspaneler og kørt i nogle timer. Resultatet er en fungerende ovn, der virker som den skal. Altså konkluderer jeg, at det må være alle 3 varmelegemer på begge ovne, der må være defekte og trækker en fejlstrøm. Jeg fatter bare ikke det er statistisk muligt 😊
Så inden jeg køber reservedele, er mit spørgsmål om der kan være noget jeg har overset, således at fejlen kan være noget andet, end det jeg vurderer ?
Og mht. at måle på et varmelegeme – Kan man konkludere at et varmelegeme er defekt, bare der er det mindste udslag mellem pol og skærm ? (også hel oppe i M Ohm området ? )
Tak til jer der er nørdede og stædige nok til at læse hele denne smøre.
Hej Alle Vi er ejere at et hus fra 70´erne med... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til S Fabrin: ang. dit forslag om at koble ovnen fra og teste installationen - eftersom jeg jo har haft ovnen kørende i to timer (dog uden jord mellem kontrolpanel og ovn), så tolker jeg at jeg vel har udført denne test du foreslår - altså, hvis der er fejl i installationen, så var HPFI vel også aktiveret her?
Nej du har ikke foretaget den test, jeg foreslog. Ved at demontere ledningerne mellem U, V og W er varmelegemerne koblet ud. Det betyder, at kun installation og tilslutning og regulering er tilsluttet. Hvis HPFI relæet ikke kobler ud, må fejlen være i varmelegemerne. Du skal også lige lægge mærke til at den ene fase ikke bliver afbrudt ved termostaten, og derfor altid er tilsluttet.

fase
ev elmand al respekt for din store viden , men jeg har været ude for flere gange at HPFI kobler ud hvis nullen kommer i berøring  med jorden , er det ikke sådan at den strøm der løber ud gennem HPFI faserne skal være den samme som vender tilbage nullen , men hvis en del af det nulstrømmen bliver ledt til jord så er der jo ikke balance , og relæet kobler .
måske er der noget jeg har misforstået , og man skal jo lære noget nyt hver dag .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 27-02-2025 01:26:04

ev elmand al respekt for din store viden , men jeg har været ude for flere gange at HPFI kobler ud hvis nullen kommer i berøring  med jorden , er det ikke sådan at den strøm der løber ud gennem HPFI faserne skal være den samme som vender tilbage nullen , men hvis en del af det nulstrømmen bliver ledt til jord så er der jo ikke balance , og relæet kobler .
måske er der noget jeg har misforstået , og man skal jo lære noget nyt hver dag .

Ja det har jeg også været ude for flere gange, men har da ikke lige tænkt over hvorfor det har udkoblet hpfi. når nul og jord kommer i berøring.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis nullen kommer i berøring med jordledningen efter HPFI relæet, er summen af strømme ikke nul, fordi en del afledes til jord, og relæet vil koble ud. Sker forbindelsen mellem nul og jord før relæet har det ingen indflydelse på summen af strømme og relæet kobler ikke ud.

fase
Hvis nul har forbindelse til jord, så udløser det ofte HPFI. HELT ENIG
Det jeg kommenterede var indlæg fra Bent Andersen tidlig 26/2  Jeg mistænker en dårlig forbindelse i nullederen et sted.
Jeg opfattede det som han mener at løs forbindelse i imellem nulledere kan udløse HPFI. Og det mener jeg ikke det kan.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg skylder en opdatering:  Saunaovnen er nu testet flere gange med vand og saunagus uden problemer. Alt er jord´et som oprindeligt og alt er som oprindeligt.

Så det er den der situation hvor alt nu virker og ingen ved hvorfor :-)

Jeg har selv to teorier/scenarier:

1) at varmelegemerne faktisk ikke var tørret helt op på trods af to timers drift. (måske der har været fugt i enderne v. tilslutningerne der ikke bliver så varme?)

2) At der som tidligere foreslået, er en "fejlstrøms samtidsfaktor" i spil og at ovnen måske stadig giver lidt fejlstrøm, men at en potentiel anden fejlkilde ikke har kørt på samme tid som saunaen har været tændt?

Begge dele er jo ret teoretiske og blive måske aldrig opklaret. Men tak til jer der gav feedback - både jeg og andre efterfølgende læsere vil få gavn af alt den viden der er bidraget med.

Skulle der opstå nyt i alt det her, skal jeg nok poste det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis